De leasemarkt gaat flink op de schop. De regels voor bijtelling worden volgend jaar behoorlijk scherp gesteld, waardoor de percentages voor de bijtelling flink omhoog gaan. Voor liefhebbers van een lage bijtelling en sportief rijgedrag is er de vernieuwde BMW 1-serie. Een sportieve C-segmenter, die zich vooral onderscheid van de rest door achterwielaandrijving en het bekende ‘freude am fahren’. Er is nog best veel keuze bij het Beierse automerk wanneer het je gaat om de voordelige 20 procent bijtelling. In deze categorie is er één benzinemotor en vier varianten qua dieselmotoren beschikbaar. Petrolheads kunnen hun lol op in de 118i, die met 136pk op papier weliswaar niet zo potent oogt, maar in de praktijk in 8,5 seconde op de honderd zit.
Dieselen voor twintig procent bijtelling kan met de 114d, 116d, 118d en 120d. Een lastige keuze, zeker als blijkt dat de prijzen niet ver van elkaar afliggen. De basisversie met 95pk lijkt ons onderbemeten, zeker omdat de acceleratietijd naar honderd meer dan 12 seconden bedraagt. Een tree hoger op de ladder staat de 116d. Deze motor is aanwezig in ons testmodel. Met 116pk is het geen laffe borrelaar. De sprint naar 100 kost circa tien seconden. Nog hoger staat de 118d. Deze levert 150pk en doet 8,3 seconden over hetzelfde kunstje. Het topmodel voor wat betreft de 20 procent bijtellingsmodellen is de 120d met 190pk. Deze behoort absoluut tot de toppers in deze categorie, want in 7,1 seconden is het klusje geklaard. Kanttekening is wel dat er bijna 38 mille voor deze versie dient te worden achtergelaten bij de lokale dealer.
De BMW 1-serie is uitgevoerd in de Urban Line. Dit optische pakket zorgt voor een fraaie stylering. Wanneer het allemaal nog een tandje sportiever moet, is er nog de Sport Line of het M-pakket. De voorstoelen zitten gewoon goed en voldoen ook op lange afstanden. Het dikke stuurwiel ligt lekker in de hand en maakt de lange afstanden dragelijk. Het stuurgevoel wekt vertrouwen doordat de stabiliteit wordt gewaarborgd op hoge snelheid. Onder alle omstandigheden blijft het gevoel direct. Het insturen gaat precies en de Beier houdt van bochten. Het onderstel is strak en solide. Van overhellen is nimmer sprake. Al met al maakt dat de 1-serie tot een echte rijdersauto, precies zoals het merk voor ogen heeft gehad. Dat betekent niet dat gooi- en smijtwerk zijn natuurlijke habitat is, want het blijft een volwassen zakenauto met een bescheiden diesel.
Verbruikscijfers zijn nooit helemaal realistisch, maar complimenten voor het Beierse merk dat het de theorie in praktijk weet te benaderen. De fabriek weet het zeker: 3,7 liter op honderd kilometer is mogelijk. Daarin hebben ze gelijk, maar het gemiddelde ligt een liter over dezelfde afstand hoger. Pas wanneer er veel over de snelweg wordt gereden en de snelheid onder de 100 kilometer per uur ligt, dan pas is deze score te realiseren. Het rustige karakter wordt versterkt door de goede isolatie die omgevingsgeluid op afstand houdt. Het navigatiesysteem is helder en werkt via een centrale knop op de middenconsole. We blijven het herhalen, maar we zijn absoluut fan van dit systeem. Het werkt ontzettend feilloos en bekroond de waardering voor het interieur. Een nadeeltje van deze 1-serie is dat de versnellingspook vrij lage slagen kent. Daardoor gaat het schakelen niet altijd even trefzeker. De BMW 114d is er al vanaf een slordige 28 duizend euro. Deze versie doet daar met 30 duizend nog een schepje bovenop. Helemaal compleet is hij er voor ongeveer 38 mille. Maar daarvoor koop je dan ook een van de allerbeste premium C-segmenters van deze tijd.