Al jarenlang is hij de sportieve maatstaf in het hoge D-segment, de BMW 3-serie. Sinds 1975 heeft BMW de 3-serie in haar modellenprogramma. In januari van dit jaar introduceerde BMW de zesde generatie 3-serie en ook dit model is een succes. De geplande verkopen van de nieuwe 3-serie voor 2012 zijn al in april van dit jaar behaald. In de eerste vijf maanden van het jaar zijn er al ruim 3000 van verkocht. Momenteel is de nieuwe drie enkel verkrijgbaar als sedan. In het najaar verschijnt ook de touring op de markt. Het design van de nieuwe 3-serie is uitermate geslaagd. De nieuwste designlijnen van BMW, zoals we die kennen van de 5- en 7-serie, zijn duidelijk in de 3-serie zichtbaar. Onder andere de rechtopstaande nieren aan de voorzijde, de achterlampen en de scherpe vouw in de zijkant geven de nieuwe 3-serie het typische familiegezicht. Toch zijn we blij dat de voorlampen van de drie een geheel eigen karakter hebben gekregen. De naar het midden uitvloeiende koplampen geven de BMW een nog sportievere uitstraling. Dit zorgt ervoor dat de 3-serie aan de voorzijde duidelijk is te onderscheiden van zijn grotere broers. Bij Audi zouden ze hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Autoverhaal heeft voor u de 320d Efficient Dynamics Edition met A-label gereden. Deze dieselvariant is voorzien van een 163pk sterke twee liter viercilinder motor. Prijs van het testmodel is ruim 53 duizend euro.

Ook bij BMW neemt energieverbruik een belangrijke plaats in. De Eficient Dynamics Edition van de 320d bevat ook de nodige energiebesparende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat de auto volgens fabrieksopgave een verbruik heeft van slechts 1 liter op de 24,4 kilometer en een CO2 uitstoot van slechts 109 g/km. Nieuwe technologie zoals de TwinPower Turbo motor, regeneratie van de remenergie, start/stop-systeem en een 8-trapsautomaat maken de 3-serie tot één van de zuinigste auto’s in zijn segment. Ook na 1 juli 2012 heeft de BMW nog een A-label. In de praktijk zijn we ook zeer tevreden over verbruik van de nieuwe 3-serie. Tijdens normale autoritten waarbij we vlot in het verkeer meerijden geeft de BMW een verbruik aan van 19 kilometer per liter. Zeer positief zijn we over het functioneren van het start/stop-systeem. Wanneer u stopt voor een verkeerlicht gaat de motor automatisch uit zonder dat u extra handelingen hoeft te verrichten. Zodra u de rem weer ophaalt om verder te rijden is de motor onmiddellijk weer aan en kunt u uw rit vervolgen.

De aandrijflijn van de 3-serie is uitstekend. De motor loopt heerlijk soepel en stil. Al bij 1750 toeren is het maximum koppel van 380 Nm beschikbaar. Deze waarden gecombineerd met de 8-trapsautomaat maken de BMW 3-serie zeer vlot. De auto gaat in 8,0 seconden vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 230 km/u. De automaat loopt buitengewoon soepel. Tijdens een rustige autorit merkt u vrijwel niet dat de BMW schakelt. Ook terugschakelen naar een lagere versnelling gaat binnen een seconde met als resultaat dat u op de snelweg lekker snel kan inhalen. Deze uitstekende motor en versnellingsbak zijn een belangrijke voorwaarde voor de perfecte rijeigenschappen van de sportieveling.

De BMW 3-serie is voorzien van een viertal rijprogramma’s, Eco pro, comfort, sport en sport+. Standaard staat de auto in Eco pro voor het besparen van brandstof. Afhankelijk van het programma wat u kiest past de 3-serie de demping, de gaspedaalrespons, de displaygegevens en de besturing aan. Eveneens kunt u al deze programma’s ook nog eens naar eigen wens programmeren. De besturing van de nieuwe 3-serie is zoals we van BMW gewend zijn, namelijk heel perfect. Het kleine stevige stuur houdt heerlijk vast en stuurt niet te licht maar ook niet te zwaar. De BMW heeft een uitermate scherpe besturing en reageert zeer direct op elke stuurbeweging. Vooral in de comfort-modus rijd de BMW heerlijk. Oneffenheden in de weg worden door het onderstel goed opgevangen. Tijdens het rijden heeft u weinig last van oneffenheden in de weg. Deze worden goed door het onderstel ongevangen zonder dat er concessies worden gedaan aan de strakke en sportieve wegligging. De combinatie tussen comfort en sportiviteit maken de 3-serie tot een buitengewoon goede auto. Wanneer u de comfort-stand nog niet sportief genoeg vind kunt u altijd nog overschakelen op de sportstand.

Eenmaal in de BMW wilt u er niet meer uit. De lichte leren bekleding en dashboard, de heerlijk zittende stoelen en het overzichtelijke infotainment-systeem zorgen ervoor dat u niets tekort komt. Ons testmodel is een high executive uitvoering en is tevens voorzien van het Modern line pakket. Alles bij elkaar heeft de BMW voor een kleine 15 duizend euro aan extra opties bij zich. De lichte bekleding en dashboard zijn van zeer goede kwaliteit en maken de auto lekker licht van binnen. Nadeel van de lichte bekleding is dat het zeer snel vies wordt. Iets minder goed zijn we te spreken over de kwaliteit van de namaak houten lijst in het dashboard. Dit ziet er enigszins goedkoop uit voor een auto van ruim 50 mille. Ook de afwerking van het namaak hout in de deurgreep is niet helemaal top. Verder hebben we niet te klagen. De hoofd- en beenruimte is zowel voor als achterin prima voor elkaar. De kofferbak is ook ruim genoeg voor een auto in dit segment. De ergonomie van het dashboard is top. Zonder ook maar één handleiding in te zien konden we de BMW 3-serie tot in detail bedienen. Met name i-drive is doorontwikkeld tot één van de beste infotainmentsystemen. Met de draaiknop in het middenconsole kunt u gemakkelijk vrijwel alle functies van de auto regelen, zoals radio, media, telefoon, rijeigenschappen en navigatie. De navigatie is mooi en gedetailleerd vormgegeven en functioneert prima. Het geluidssysteem in de 3-serie is goed. Één van de leukste opties in de BMW is het head-up-display. Enkel zichtbaar voor de bestuurder is de snelheid en de navigatie in de voorruit geprojecteerd. Het voordeel is een verhoogde veiligheid omdat u uw blik niet van de weg hoeft te wenden om de benodigde informatie te verkrijgen. Er zit één groot nadeel aan al deze opties, de prijs.

We zijn dus uitermate gecharmeerd van de BMW 3-serie. Vooral de combinatie tussen sportiviteit en comfort maken deze nieuwe BMW 3-serie tot de absolute top in het D-segment. De nieuwe 3-serie is een absolute rijdersauto met een uitstekende motor, een soepele versnellingsbak en voorzien van alle luxe.

Test: BMW 320d
Cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1995 cm3
Max. vermogen: 120 kW
Max. koppel: 380 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 8,0 sec
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik: 4,1 liter op 100 km
Testverbruik: 5,3 liter op 100 km
Testredacteur: Machiel Natzijl