Het is zomaar een zaterdagochtend in juli. Een typische zomerdag, want als we de auto instappen is het nog aangenaam fris, maar later vandaag zal het kwik tot boven de 30 graden stijgen. We gaan een dagje erop uit. Geruisloos rijden we weg, en moeiteloos bedienen we met één vinger een knop in de middenconsole. In minder dan 30 seconden vouwt het origamidak zich samen en verdwijnt het in de kofferbak. Van dikke coupé naar oogstrelende cabrio, dit is genieten zonder grenzen. Het belooft een mooie dag te worden. We rijden met de vernieuwde BMW 430i Cabrio. Op maarliefst 2500 punten claimt BMW de 4 Serie te hebben aangepast. Wie een eerste blik werpt op de hagelnieuwe cabrio zal weinig noviteiten ontdekken. Toch spreekt BMW openlijk van een facelift, we gaan dus op zoek naar de veranderingen.

Niet geheel verassend heeft BMW niet heel veel veranderd aan het design van de al fantastisch uitziende cabrio. Aan de buitenkant zien we vernieuwde bi-LED koplampen, volledige LED-achterlichtunits en is er keuze uit twee nieuwe lakkleuren en een viertal nieuwe velgdesigns. Op lakkleur van onze testauto, Sunset Orange, krijgen we uiteenlopende reacties. De oranje lakkleur en de ‘Luxury’ velgen vinden wij dan ook een gewaagde, maar toch fraaie combinatie. Wie sportiviteit prefereert boven een chique uiterlijk zal zich meer kunnen vinden in die andere nieuwe lakkleur, Snapper Rocks Blue, vernoemd naar een van de mooiste stranden van Goldcoast, Australië. Aan de binnenkant zien we weinig vernieuwingen, een gemiste kans, want het interieur oogt inmiddels wat verouderd. Er zijn slechts minieme veranderingen in het stuurwiel op te merken en voor het eerst is een digitale klokkenwinkel optioneel in de 4 Serie.

Om de facelift kracht bij te zetten heeft BMW de 4 Serie uitgerust met variable sportbesturing, wat resulteert in een heerlijke stuurmansauto. Een auto die ondanks zijn zware gewicht tot geweldige dingen in staat is, helemaal met het dak opgevouwen bovenop de achteras. Met het gewicht van de hardtop achterin is er maar weinig nodig om de cabrio even over het asfalt te laten glijden. Het is gedrag dat verder totaal niet past bij het imago van de comfortabele cruiser. De 2,0-liter viercillinder turbomotor met 252 pk geeft ook genoeg vermogen om de 1710 kilogram zware BMW goed van zijn plek te helpen. Wie de 430i helemaal uitknijpt wordt beloond op een overtuigend, maar helaas gecomponeerd geluid. Met een ietwat zware brom en lichte knallen tijdens het opschakelen schiet de cabrio in 6,3 seconden naar 100 km/h. Ook de topsnelheid van 250 km/h draagt bij aan de prima rijprestaties van de BMW.

Over de prestaties van het cabriodak zijn we minder tevreden. De zware dakconstructie opent nog in een acceptabele 26 seconden, maar dit is rijdend mogelijk tot slechts een snelheid van 18 km/h. In de praktijk zorgt het ervoor dat je liever even stil gaat staan als de zon plotseling tevoorschijn komt. Hier verliest de premium cabrio van BMW het dan ook van zijn concurrentie. Wel moet gezegd worden dat de A5 van Audi en de C-Klasse van Mercedes gebruik maken van een minder complexe softtop. Het kostenplaatje is wel in het voordeel van de BMW, die goed uitgerust ongeveer €82.000,- kost. Voor een vergelijkbare auto van Audi dient dik €92.000,- betaalt te worden. Een C-Klasse kost weliswaar ongeveer hetzelfde als de 430i Cabrio, maar dan krijg je wel 40 pk minder. Het is dus kiezen tussen een softtop of een hardtop. Die hardtop heeft zo z’n voordelen. Op zomerse dagen heb je met het dak eraf een volledig cabrio gevoel, terwijl je ’s winters zorggeloos kunt genieten van een schitterende coupé. De 4 Serie Cabrio heeft het beste van twee werelden.