Een collega journalist zei het onlangs al, de staatssecretaris is inmiddels ook de product manager. Hij bepaald immers de regels voor de CO2-normen en de daaraan gerelateerde bijtelling. Voor Nederland is de BMW 518d dan ook erg interessant. Want naast de 520d is deze leverbaar voor slechts twintig procent bijtelling, ook in 2015. De keuze voor een zakensedan uit dit segment lijkt dan ook vrij eenvoudig. De Mercedes E300 BlueTEC Hybrid ontbeert immers toch een conventionele aandrijflijn, een argument dat voor veel consumenten belangrijk is. Toch heeft BMW het rijk niet alleen, de concurrentie komt van eigen bodem in de vorm van de Audi A6. Deze is zowel in 150 als 190pk variant ook volgend jaar leverbaar met twintig procent bijtelling.

De Beier is uitgedost in een zakelijke, donkere kleur. Die kleur past mijns inziens goed bij het karakter van de auto. Ondanks het feit dat het design in basis op leeftijd is, oogt deze – mede dankzij de subtiele facelift – nog steeds actueel. Het interieur is een fijne werkplek. De gebruikte materialen zijn hoogstaand en de afwerking is van een voortreffelijk niveau. De knoppen liggen goed onder handbereik, en eenmaal gewend aan het idrive-systeem is het menu eenvoudig en doorgrondelijk. Er is een heel aantal opties aangevinkt bij deze 5-serie. Daardoor komt de totaalprijs op bijna zeventig mille. Een paar opties zijn wel het vermelden waard. Zo heeft deze 518d portieren die automatisch zichzelf aantrekken op het moment dat deze te zacht wordt dichtgedaan. Adaptieve cruise controle ontbreekt tevens niet en ook is er internet aan boord. Hierdoor kan je nieuwsberichten laten voorlezen en het weer online checken. In deze tijd heeft echter vrijwel iedereen een smartphone, waardoor deze functie ietwat overbodig lijkt.

De 518d heeft beschikking over 360nm koppel en 150pk aan vermogen. Hierdoor duurt een sprintje van nul naar honderd ongeveer 9 seconden. De topsnelheid ligt opvallend hoog, namelijk op 216 kilometer per uur. De dieselmotor heeft een rustige loop die qua geluid onder de meeste omstandigheden netjes op de achtergrond blijft. Het is makkelijk om zuinig te rijden, tijdens een ultieme zuinigheidstest was zelfs 1 op 21 mogelijk. Reken onder normale omstandigheden echter op circa 18 kilometer per liter. Alsnog een fraaie score. Wellicht lijkt 150pk op papier niet voldoende voor de 1600 kilo zware Beier, maar in de praktijk kom je goed met het verkeer mee. Verwacht natuurlijk geen stoplichtsprinter, maar in de meeste gevallen verlangt de zakelijke rijder dat ook niet van z’n auto. Wil je echt een stuk extra pit, dan is de BMW 520d met 190pk een goede keuze. Deze is anderhalve seconde sneller op de honderd.

BMW kan in Nederland goed scoren met de 518d en 520d. De zakensedan is makkelijk sportief te rijden en houdt wel van een potje ravotten. Toch is het ook heel makkelijk om gewoon rustig aan te doen, het onderstel is redelijk comfortabel en oneffenheden voel je niet of nauwelijks. De koets zet zich goed in strakke bochten en je houdt altijd de controle. Op het moment dat je dreigt uit de breken, grijpen tal van veiligheidssystemen ruim op tijd in. Ten opzichte van de Mercedes E300 BlueTEC Hybrid lijkt het onderscheid duidelijk. Anders is dat bij de Audi A6. Deze is met precies hetzelfde vermogen en een vergelijkbare prijs leverbaar. Het design lijkt hierin doorslaggevend te zijn. De A6 is er vanaf 47 en een halve mille, de 5-serie net duizend euro duurder. In de leaseprijs lijkt dit echter maar weinig uit te maken. De keuze tussen de twee Duitse broers  zal dus echt op basis van gevoel gemaakt worden.