De koning van alle diplomaten. Zo kunnen we de BMW 7-serie typeren. Vele presidenten, ministers, hoogwaardigheidsbekleders en andere politici laten zich hiermee vaak vervoeren. Op een internationale top is het Beierse vlaggenschip veelvuldig te zien – vaak dan ook in gepantserde variant. De meest krachtige versie is de onlangs gepresenteerde M760Li. Geen officieel M-label, maar wel de M-Performance badge, waarmee het toppunt van kracht en bruutheid lijkt te zijn gerealiseerd. Het testmodel doet het allemaal wat rustiger aan. De 7-serie is in Nederland verkrijgbaar in vier verschillende smaken. Twee diesels, twee benzinemotoren.

De ‘instapdiesel’ is de 730d die met 265pk aan vermogen al een redelijke duit in het zakje doet. Het koppel bedraagt een indrukwekkende 620Nm. Dat je eigenlijk hieraan al meer dan voldoende hebt, bewijzen de harde cijfers. Nul tot honderd? Dat duurt maar 6,1 seconden en de topsnelheid is simpelweg begrensd op 250 kilometer per uur. Voor Nederland lijkt deze variant het meest verkocht te worden. Een stapje hoger staat de 740d, de meest krachtige diesel die er in de Beier te verkrijgen is. Het vermogen van 320pk spreekt tot de verbeelding, maar het koppel van 680Nm nog meer. In 5,2 seconden weet hij een snelheid van honderd kilometer per uur te bereiken en de top is opnieuw begrensd op 250 kilometer per uur. Ten opzichte van de 730d kost ‘ie twaalf mille meer, maar daarvoor heb je dan ook vierwielaandrijving en het extra vermogen.

Benzine rijden kan in zowel de 740i als 750i. Laten we met eerstgenoemde beginnen. De bekende zescilinder met 326pk doet dienst in dit model. Daarmee is een snelheid van nul tot honderd in 5,5 seconden gegarandeerd en ligt de topsnelheid op een bekende 250 kilometer per uur. Diezelfde begrenzing geldt voor de 750i, maar daar krijg je wel wat extra vermogen. Dat bedraagt namelijk 450pk en het is de enige achtcilinder die nog in de 7-serie leverbaar is. Met 4,7 seconden is het de snelste sprinter van het viertal. Terug naar onze 730d. De lijnen van de koets zijn uitermate fraai en stoer. Je ziet gelijk dat het een nieuw model is, maar er zijn ook veel overeenkomsten en herkenningspunten met het vorige model. Als je binnenstapt, valt onmiddellijk op hoe luxe de 7-serie is. Werkelijk alles is overgoten met leer en de materialen zijn van een uiterst hoogstaande kwaliteit. Zowel achterin als voorin is het heerlijk zitten. Achterin heeft de brede middenarmsteun ruimte voor een kleine tablet, waarmee verschillende functies in het interieur kunnen worden bediend, zoals de ventilatie, de stoelen en het zonnescherm voor de ruiten.

De zescilinder in de 730d is een heerlijke en voortreffelijke motor. Het zal de gemiddelde koper in deze klasse een worst zijn, maar het verbruik is heel behoorlijk met 1 liter diesel op 15 kilometer. Zelfs nog wat zuiniger rijden is gewoon mogelijk, en dat voor een auto van deze proporties. Heel netjes dus. De hoofd- en beenruimte achterin is voldoende, maar wil je je als CEO vooral láten rijden, dan is de verlengde versie een aanrader. Daarmee heb je net wat meer beenruimte om comfortabel achterin te werken. De motor draait zijdezacht en dankzij de achttrapsautomaat zoef je door de versnellingen. De automaat kiest altijd de optimale hoeveelheid toeren waardoor je nooit onaangenaam wordt verrast. Het is een auto die zich absoluut kan meten in de topklasse en misschien is het op dit moment wel de beste F-segmenter. De Audi A8 is immers alweer behoorlijk verouderd en ook de S-klasse gaat alweer 3 jaar mee. In dit segment lijkt de leeftijd van de auto op de markt soms zelfs doorslaggevend. Presidenten zullen verrast zijn als ze zich voor het eerst in deze bolide laten vervoeren. Voor consumenten des te meer reden om een kijkje te nemen bij de BMW-dealer.