Dubbele schoonheid is hier het juiste woord. Hoewel de verkoopcijfers voor cabrio’s in Nederland nooit torenhoog zijn, heeft BMW van de 2-serie, 4-serie, 6-serie een cabriovariant en is de Z4 uitsluitend te verkrijgen als cabriolet. Het Beierse geweld bereikt in deze test zijn hoogtepunt, we hebben gekozen voor de meest krachtige varianten. De BMW 2-serie mag zelfs het officieuze M-label dragen. De gekietelde motor levert 326pk en daarmee is het de allersnelste van het typemodel. De Z4 doet daar nog een schepje bovenop, de drieliter zescilinder levert 340pk. Beide hebben 450Nm aan koppel.
De origine mag dan dezelfde zijn, de filosofie achter beide modellen is compleet anders. De Z4 is een auto voor twee personen, terwijl er in de 2-serie nog twee extra personen kunnen worden vervoerd. Het gezin kan daar dus meegenieten van het open rijden. Gelijk valt op dat de lijnen van de Z4 veel sportiever zijn. De auto is nauwelijks 1 meter 40 hoog en heeft een imposante, lange neus. In het wit trekt de bolide helemaal bekijks. Het ontwerp is in basis een jaar of 6 oud, maar dankzij het tijdloze design nog altijd een lust voor het oog. Twee jaar geleden heeft BMW een kleine facelift doorgevoerd waarbij een paar optische wijzigingen hebben plaatsgevonden. De 2-serie is gloednieuw en staat net een tree hoger dan de 1-serie. Naast de witte Z4 is de blauwe 2-serie een prachtige tegenstrever.
De 2-serie cabrio is de meest voordelige cabriolet van het Beierse merk. Instappen kan vanaf 36 mille in de 218i. Er zijn vier benzinemotoren en drie diesels beschikbaar. De 218i heeft 136pk, maar dan moet je wel genoegen nemen met een driecilinder. Overigens zijn de prestaties van die driecilinder nog heel behoorlijk, want in een kleine 9 seconden wordt de honderd bereikt en de topsnelheid ligt ver boven de 200 kilometer per uur. Een tree hoger op de ladder staat de 220i met 184pk. Nog iets hoger staat de 228i met 245pk. Wij testen de M235i met 326pk, het topmodel van de 2-serie. De Z4 is leverbaar met uitsluitend benzinemotoren die respectievelijk 156, 184, 245 en 340pk. De Z4 die wij rijden is dus 14pk krachtiger dan zijn tegenstander. Toch zijn ze qua acceleratie echt aan elkaar gewaagd. De topsnelheid van beide Duitsers is begrensd op 250 kilometer per uur.
De keuze tussen de 2-serie en Z4 is vooral een keuze tussen filosofieën. De 2-serie is een cruiser, comfortabel maar ook soms sportief, terwijl de Z4 een uitermate sportieve auto is. De vering en het weggedrag zijn ontzettend strak en je hebt onder alle omstandigheden genoeg grip. Het verbruik van de Z4 ligt net wat hoger dan in de 2-serie, namelijk ongeveer 1 liter op 11 kilometer. In de 2-serie is 1 liter op 12 á 13 kilometer mogelijk. De prijs verschilt ook nog aardig. Voor zeventigduizend euro heb je een compleet uitgevoerde M235i die volledig voorzien is van luxe. De Z4 is nog een stukje prijziger, daar moet minimaal twintigduizend euro meer voor worden neergeteld. Natuurlijk is de 2-serie een stuk praktischer en kan je twee personen extra meenemen, maar de Z4 staat op een hoger plan en is nog een tandje sportiever. Bovendien trekt laatstgenoemde meer bekijks. Het lijkt een keuze tussen pure sportiviteit en weinig praktisch gebruikersgemak versus praktisch gebruikersgemak en tamelijk veel sportiviteit. Beide zijn voor hun eigen doelgroep echter een schot in de roos.