De BMW M3 is een krachtpatser. En niet zomaar één. We testen hier de M3 met competition package. In plaats van de reguliere 431pk, die wellicht voor sommigen niet extreem genoeg is, levert de motor 450pk. Dit pakket is te bestellen voor 7.000 euro en het zorgt voor nog meer bruut geweld. De sprint naar honderd duurt daardoor nog maar slecht 4 luttele seconden. Verder heeft het onderstel een upgrade ontvangen, deze is nog verder aangescherpt. Daarnaast bestaat de upgrade uit nieuwe veren, andere dempers en stabilisatorstangen. Bovendien zijn de rijmodi aangepast, wat leidt tot nog meer scherpte en precizie. Standaard is 20 inch lichtmetaal aanwezig. Bekijk de foto’s en oordeel zelf: fout of goud?

Dat wat voor Audi het (R)S-label en voor Mercedes het AMG-label is, dat is voor BMW het M-label. BMW M GMBH is een dochteronderneming van het Beierse bedrijf en levert al sinds 1972 zeer sportieve auto’s. Met deze rijke ervaringen weet het merk keer op keer spectaculaire modellen af te leveren. Met de komst van de BMW M3 E36 in 1986 was een mythe geboren: uiteindelijk rolden er van het eerste model ruim 16 duizend exemplaren van de band. Zijn opvolger, de E36, heeft een krachtige zes-in-lijn motor met zelfs een zesversnellingsbak, vrij bijzonder voor de vroege jaren ’90. Vanaf het millennium bracht de E46 vele hoofden op hol. Daar waar zijn voorganger 286pk produceerde, kreeg de M3 voortaan 343pk. Het was één van de snelste auto’s in die tijd. Daarna volgden de E90 en het huidige model, de F80.

In april 2014 is de nieuwe BMW M3 gelanceerd. Zoals gezegd, standaard levert deze motor 431pk en 550Nm koppel. De begrensde topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur, maar is optioneel met een drivers package op te hogen naar 280 kilometer per uur, zodat je op de autobahn nog trotser kunt zijn. De zescilinder biturbo motor laat zeer overtuigend van zich horen, zeker wanneer het gaspedaal wordt gevloerd. In mum van tijd schiet de snelheidsmeter naar hoogst illegale waarden. Ook leuk om te melden is dat de sprint van nul naar tweehonderd slechts 13,8 seconden betreft. Tijdens de testperiode hadden we te maken met een aantal buien, waardoor we dit niet in de praktijk hebben kunnen testen. Bovendien kan dit ook alleen maar in Duitsland, anders ben je immers het roze pasje kwijt.

De BMW M3 heeft zich leren kennen als een geweldenaar van formaat. Zeer positief is de snelle respons van het gaspedaal en de uiterst directe stuurinrichting. Het onderstel is misschien zelfs een tandje té straf te noemen, de afstelling is wel heel erg sportief. Daardoor voel je vrijwel elke oneffenheid in de weg. Aan de andere kant, een échte liefhebber zal hier geen woord over reppen. Met het competition package ben je nog sneller van je plaats, maar het vereist behoorlijk veel voorzichtigheid om met zoveel vermogen op de achterwielen om te gaan. De nieuwe BMW M3 tovert een glimlach op de gezichten van vele voorbijgangers, en niet in de laatste plaats op het gezicht van de bestuurder. Het adagium Freude am Fahren is geheel waargemaakt.