De X-serie van BMW is een groot succes. Niet verwonderlijk dus dat er opnieuw een nichemarkt wordt aangeboord. Naast de X1, X3, X5 en X6 is er voortaan ook een X4. Deze positioneert zich zoals de typeaanduiding doet vermoeden tussen de X3 en de X5. De auto heeft het onderstel van de X3 maar is qua carrosserievariant te vergelijken met de X6. Door zijn kleinere formaat is hij een stuk bereikbaarder dan zijn grotere broer. Wij zoeken uit hoe de Beier zich standhoudt in de testweek.
Het unieke van de BMW X4 en X6 is dat ze zich ten opzichte van andere SUV’s onderscheiden door een coupéachtige daklijn en een stoer uiterlijk. Bij de X6 leverde dit nog wel meer dan eens heftige reacties op, maar de X4 oogt een stuk ingetogener, zonder saai te worden. Het interieur stemt overeen met andere modellen van het merk en is een feest der herkenning. De ergonomie is goed voor elkaar en middels de centrale knop liggen alle functies in het infotainmentsysteem onder handbereik. Het testmodel is uitgevoerd in het hoogste uitrustingsniveau, de High Executive. Op dit niveau veel denkbare opties aanwezig. Door de extra opties stuwt de prijs zelfs over de ton. Het dashboard is goed afgewerkt en van een hoog niveau. Praktisch is de X4 ook, want ondanks de aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte voor volwassenen achterin. Aan bagage kan er in totaal 500 liter mee.
De BMW X4 is verkrijgbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Instapper op benzinegebied is de tweeliter met 184pk, altijd nog goed voor een sprint naar honderd in 8,1 seconden. Een trede hoger staat de 28i met 245pk. Deze is circa twee tellen sneller. Enige zescilinder benzine in de lijst is de 35i met 306pk. Op dieselvlak beginnen we met de twee liter viercilinder met 190pk. Het testmodel staat daarboven met 258pk. Deze sprint in 5,8 seconden naar honderd en piekt op 234 kilometer per uur. De meest potente dieselrijder heeft een 35d met 313pk. Deze gaat tevens een halve seconde sneller naar honderd. De basisprijs van de X4 is vastgelegd op 56 duizend euro voor de minst krachtige benzine. Onze test BMW kost zonder opties al 81 mille, maar de prijs wordt door de vele opties opgestuwd naar net iets meer dan honderd duizend euro en dat is een forse duit in het zakje.
De motor heeft een rijke voorraad aan koppel en vermogen en daardoor gaan inhaalacties zeer vloeiend en krachtig. De achttrapsautomaat schakelt daarnaast geruisloos waardoor je je binnen afzienbare tijd op een hoogst illegale snelheid je verplaatst. Het onderstel is comfortabel, maar zoals we van de autobouwer uit Beieren gewend zijn wordt het sportieve karakter daardoor niet aangetast. Ondanks het hoge gewicht van bijna twee ton voelt hij niet zwaarlijvig, maar juist dynamisch. Pas bij erg sportief genomen bochten heeft de koets een lichte neiging om wat over de voorwielen te gaan schuiven, maar dit wordt onmiddellijk opgevangen door de vele geavanceerde veiligheidssystemen. Dankzij dit sportieve rijgedrag verveelt het geen moment tijdens het rijden. Die prestatie is het gevolg van jarenlange kunde en ervaring van de Beierse autobouwers. Nadeel is toch echt wel de prijs, want met meer dan een ton is de X4 in complete uitvoering net wat teveel van het goede. In High Executive uitvoering kom je echter al weinig te kort, deze is in combinatie met de drieliter diesel voor 81 duizend euro te verkrijgen.