Sommige autoliefhebbers zien bij veel merken door de bomen het bos niet meer. Het overtollige aantal modellen zorgt voor verwarring, zoals bijvoorbeeld bij BMW. Daar waar we vroeger alleen de 1,3,5,6 en 7-serie hadden, zijn daar nu de 2, 4, X1, X3, X4, X5, X6, Z4, I3 en I8 bijgekomen. Voor elke nichemarkt moet er een model zijn, zal de gedachte zijn geweest. Wij rijden met de X4 in een speciale configuratie. Het gaat namelijk om de X4 M40i, met een overdosis aan vermogen. 360pk om precies te zijn. Resultaat: 4,9 seconden naar honderd, en voor je het weet grijpt de begrenzer in. Een feest om in te rijden, een echte waarmaker van het adagium ‘freude am fahren’.

Uitgevoerd in het wit maakt de X4 veel fans. Onderweg zie je een paar voorbijgangers begerig kijken naar dit bommetje. Toch hoor je ook enkele reacties als: “Jammer dat het geen échte M is, maar alleen het M-performance label draagt.” Van de buitenkant ziet hij er ronduit stoer uit. Met brede sportwielen, sideskirts, een groot front en een stoer uiterlijk zijn alle ingrediënten voor een heuse sportwagen aanwezig. Het interieur is wat minder opvallend getekend, we zien vooral een zakelijk geheel met een fraaie afwerking. Wel komt het geheel wat sober over. Dat sobere gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra we de startknop indrukken. Vanonder de motorkap klinkt een gorgelende zescilinderbrul. De motor draait flink wat toeren met een koude start. Wanneer het gaspedaal wordt gevloerd, spurt de Beier ervandoor. Knappe jongen die hem bijhoudt, want binnen mum van tijd zijn hoogst illegale snelheden bereikt.

Het onderstel en karakter van de motor zijn optioneel in te stellen via een knop op de middenconsole. Kies je voor EcoPro, dan is alles op zuinigheid ingesteld. Erg tegenstrijdig bij een kanon van dit kaliber. Toch zijn er mensen die het belangrijk vinden om ook verantwoordt te rijden. Anderzijds, het is geen pretje om steeds bij de pomp te staan. Om dat te voorkomen kan je deze stand inschakelen. Vervolgens is er de stand comfort. Dat is voor de alledaagse rijder, die af en toe sportief wil rijden, maar vooral comfortabel van A naar B wil. Ook deze stand is niet echt voor de hand liggend in dit model, maar soit, het Beierse merk zal er vast een gedegen filosofie achter hebben schuilen. Vervolgens zijn er nog twee standen over die eigenlijk voor zich spreken: sport en sport+. Dit zijn modi waar de meeste rijders zich op zullen verheugen. Het onderstel is lekker strak en het stuurgedrag uiterst verfijnd. De X4 M40i komt in deze standen het meest tot zijn recht.

Wat we vinden van de auto na een tijdje sturen? Verbluffend gaaf. Indrukwekkend. Absoluut. Maar, toch, het blijft een beetje wringen dat het geen échte M is. Natuurlijk, het M-performance label zegt ook al heel wat, maar we missen een klein beetje extra beleving. Die emotie vonden we bijvoorbeeld wel terug bij de test in de BMW M3. Liefhebbers van zowel ruimte als sportiviteit zijn bij deze X4 aan het juiste adres. Nuttig feitje: de bagageruimte bedraagt namelijk 500 liter, genoeg voor twee weekjes weg met een klein gezin. Laat de pret maar beginnen!