Het is weer helemaal toegestaan: rijden in een grote SUV. Consumenten die in dit deel van de markt shoppen, kijken vooral naar uitstraling, vermogen en opties. Pas daarna kijkt men naar de prijs. De meeste spelers in dit veld komen uit Duitsland. Audi, BMW, Mercedes, het bekende trio. Toch zijn er nog meer gegadigden, zoals Porsche en uit het hoge noorden doet het Zweedse Volvo een duit in het zakje met de XC90, vanuit het verre oosten komt Lexus met de RX. Wij testen de BMW X6M, de geweldenaar uit Beieren. Binnen dit speelveld is er een select groepje mensen die nog veeleisender zijn. Voor hen is het heel belangrijk dat het naast uiterlijk vertoon ook een krachtpatser is. Dat groepje wordt doorgaans bediend door Porsche, BMW, Mercedes en Audi. Om met laatstgenoemde te beginnen: Audi levert de SQ7 met een vierliter diesel (!) motor. Een echte koppelkoning, want 900Nm is niet mis. Maar, het is natuurlijk geen sportwagen in het jasje van een fullsize SUV.
Kijken we naar Mercedes, dan zien we dat zij de GLE 63 AMG leveren. Een zeer brute krachtpatser met 585pk. De sprint naar honderd verslindt hij in 4,2 seconden. De Porsche Cayenne Turbo S is nóg sneller, in 4,1 seconden wordt honderd bereikt. Ook ligt de topsnelheid niet op een begrensde 250 kilometer per uur, maar houdt de koek pas op bij 284 kilometer per uur. De BMW X6M is gewaagd aan dit duo, want daar duurt het 4,2 seconden. Natuurlijk gaat het niet alleen om stoplichtsprintjes, maar het geeft wel de potentie van deze anabolenkoningen aan. Onder de motorkap vinden we een 4,4 liter achtcilinder in V-vorm, oftewel een heuse V8. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat wordt de 2240 kilo zware X6 in beweging gezet. Vanaf het moment dat je hand naar de startknop grijpt, neemt de adrenaline sterk toe. Een rauwe brul neemt alle twijfel gelijk weg, dit wordt een feest. Onder de rechtervoet staat 575pk aan vermogen tot onze beschikking.
Eenmaal geaccelereerd valt op hoe gemakkelijk het allemaal gaat. In mum van tijd zit je op hoogst illegale snelheden en ben je meerdere keren je rijbewijs kwijt. Het valt daarbij wel op dat het snelheidsgevoel niet heel nadrukkelijk aanwezig is. De emotie is er, uiteraard, maar mede dankzij de enorme massa die je om je heen hebt, voelt het niet gevaarlijk. Het gaat allemaal heel stabiel. Ondanks het grote gewicht kan je een bocht prima scherp nemen en met hoge snelheid. Het zwaartepunt ligt laag, maar ook de vering en demping zijn uiterst geraffineerd. De flippers achter het stuur worden veelvuldig gebruikt, het schakelen gaat op deze manier uiterst snel. Bij het overschakelen blijven er af en toe wat benzineresten in de uitlaat, waardoor er een prachtige plof klinkt. Een feest om in te rijden, deze BMW X6M.
De uniciteit van de Beier is ontzettend groot. Er zullen geen rijen kopers staan wachten in de showroom, daarvoor is het prijskaartje immers te hoog. Het lijkt een eenvoudig credo: ‘Hate it or love it’. Sommigen kijken vol afschuw naar het pompeuze overkomen van de X6M, anderen steken juist blij hun duim op. Concurrentie is er nauwelijks, eigenlijk is de Mercedes GLE 43 AMG de meest directe tegenstrever. Bij al dit genot hoort natuurlijk ook een prijskaartje. Voor de volledigheid vermelden we die: 174 duizend euro. De testvariant is nog wat verder volgestopt met luxe, waardoor we een prijs van over de 2 ton noteren. De fun die we echter hebben beleefd met dit apparaat heeft zoveel goedgemaakt, dat we ‘m dit wel kunnen vergeven. De koper van deze supersporter kan in elk geval op onze waardering rekenen!