Wie het onderscheid tussen de nieuwe Z4 en zijn voorganger wil herkennen moet beschikken over kennersblik. De Beierse ontwerpers zijn kennelijk nog zo tevreden met het voorgaande model dat naast een lichte opfrissing van het dynamische lijnenspel de wijzigingen beperkt zijn gebleven.  Zo werden de koplampen van LED-dagrijdverlichting voorzien en de ventilatieroosters kregen een zilveren omlijsting. Het belangrijkste nieuws komt dan ook niet van buiten, maar van binnen. Met introductie van de nieuwe Z4 is er ook een nieuwe basismotor geïntroduceerd. Het nieuwe model moet met een kostenbesparing van ruim tweeduizend euro een grotere doelgroep aan gaan aanspreken. De motor levert met 156 pk ten opzichte van zijn grotere broers flink aan vermogen in. De grote vraag hierbij is: kan dit nieuwe instapmodel nog wel de pure van vorm van rijplezier garanderen waar de Z4 zo bekend om staat?

Het nieuwe instapmodel is in feite gewoon een afgeknepen uitvoering van de tweeliter 184 pk sterke 20i. Bijgevolg is dat in de nieuwe motorisering de acceleratie wat achterblijft in de 0-100 sprint. In combinatie met de automatische transmissie is ‘ie in 8,1 seconden op de 100 en heeft een top van 220 km/h. De 20i klaart de klus in 7,2 seconden en houdt pas bij een snelheid van 233 km/h op met accelereren. Hoewel de cijfers van de 18i op papier niet heel erg opwindend zijn blijkt het rijden wel verrassend sportief. Met het vloeren van het gaspedaal zoeft de motor door de versnellingen heen. De dubbele uitlaat produceert hierbij een sportief geluid en laten bij het ‘terug-flipperen’ regelmatig enkele plofjes horen. Het testmodel is uitgerust met een achttraps sportautomaat met dubbele koppeling. Zelf schakelen is ook mogelijk met de flippers die zich achter het stuur bevinden. Dankzij de moderne TwinPower Turbo-technologie is het vermogen ondanks het aanzienlijke gewicht van 1395 kg in elk toerental voldoende aanwezig. De wegligging van de roadster is nagenoeg perfect. Vooral bij het rijden in sport-plus modus. In deze modus wordt de besturing nog scherper word en hangt de roadster nog meer aan het gas. De drang naar haarspeldbochten word in stand alleen nog maar groter. Echter, stap je echter in met de gedachte een hardcore sportauto te betreden dan kom je van een koude kermis thuis.
De Z4 leent zich namelijk ook goed als alledaagse vervoersmiddel. Verlaag de snelheid tot een ‘cruise-tempo’ en schakel over naar de rijmodus ‘comfort’ en de Z4 komt helemaal in zijn element. Met het dak dicht doet de hardtop uitstekend zijn werk. Het windgeruis is nagenoeg niet te horen. Ook met dak open blijf je dankzij de lage zitpositie en het windscherm goed uit de wind. Het openen en sluiten van de hard-top gaat erg snel. Binnen 20 seconden is het proces voltooid en kan tot snelheden van 50 km/h. Dit is echter alleen mogelijk onder ideale windomstandigheden anders blokkeert het systeem. Het openen en sluiten kan overigens ook buiten de auto met de afstandbediening.
 “Weniger verbrauch. Mehr Fahrfreude”, luidt de Beierse promotieslogan, en bij een rustige rijstijl is dit zeker te realiseren. De fabrieksopgave vermeldt een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Dit is haalbaar, maar bij een wat sportievere rijstijl daalt dit al gauw tot onder de een op tien. Tussen het verbruik van de 18i en de 20i uitvoering zit overigens op papier volgens de fabriek geen verschil.
Het exterieur van de BMW zorgt net als zijn voorganger weer voor een echte X-factor. Het design is vanuit elk oogpunt geslaagd. Vooral het dynamische lijnenspel blijft een genot om naar te kijken. De 18 inch lichtmetalen V-spaak wielen passen goed bij het model en zijn zeker aan te raden. Het interieur is zoals we van BMW gewend zijn van een hoog niveau. Het dashboard is kwalitatief hoogwaardig en netjes afgewerkt. Het multimedia-navigatie systeem werkt vlekkeloos en is zeer gebruikersvriendelijk. De lederen sportstoelen zitten erg comfortabel en zijn verwarmbaar. Normaal gesproken maak je in de zomer zelden gebruik van deze mogelijkheid. Maar met het dak open is dit in de vroege ochtend ook in de zomer een te waarderen optie. Reizen met de Z4 betekent wel genoegen nemen met weinig bagageruimte. Met de kap open blijft de ruimte namelijk beperkt tot 180 liter door het opgevouwen dak wat grotendeels in de kofferbak wordt opgeslagen. Met het dak gesloten kan er wel nog flink wat bagage worden meegenomen. De ruimte bedraagt dan 310 liter.
Concluderend kan gesteld worden dat ook nieuwe Z4 weer een hoop aan rijplezier in zich heeft. Toch komt de Z4 naar onze mening in de 20i variant meer tot zijn recht. De meerprijs van 2500 euro is in deze prijsklasse nog wel te overzien en je krijgt er een hoop extra sportiviteit voor terug. Concurrentie heeft de Z4 vooral van de Audi TT roadster en Mercedes SLK. Hoewel deze beide beter presteren, is het ontwerp van de Z4 naar onze mening superieur.