Excentriek is wellicht wel de beste benaming die past bij de nieuwe Honda HR-V. Met deze compacte crossover wil Honda ons land bestormen. Op het eerste gezicht ziet hij er best sympathiek uit. De koplampen geven een stoer tintje aan de Jap en de grill oogt geslaagd. Het geheel komt best stoer over. Anders is dat bij de achterzijde. Daar lopen de achterlampen veel te ver door en krijg je een suffe indruk van de Jap. De plastic zwarte bumper ziet er ook niet zo mooi uit, de parkeersensoren zijn hier bovendien duidelijk zichtbaar. De trend in autoland is dat de parkeersensoren steeds meer worden weggewerkt. Een grappig detail: de uitlaatpijp is goed zichtbaar. Ook dat zie je niet vaak meer. Verder wordt het ontwerp gekenmerkt door scherpe vouwen. Wij gaan kijken hoe deze auto ons gaat bevallen.

We nemen gelijk maar even het interieur onder de loep. Hierbij valt op dat de gebruikte materialen van een redelijke kwaliteit zijn, maar dat de afwerking her en der wel te wensen overlaat. Het dashboard maakt een frivole indruk, maar op het stuur zitten echt teveel knoppen. Maar liefst 14 verschillende functies kunnen hiermee worden bediend, waaronder cruise controle, speed limiter, audio- en telefoonbediening. Verder achter het stuur verscholen vinden we de eco-knop. Die zorgt ervoor dat de gasrespons minder direct is, zodat er zuiniger kan worden gereden. Ook beschikt hij over een systeem dat de wegbelijning in de gaten houdt en waarschuwt waar dat nodig is. Verder vinden we daar de knoppen voor de parkeersensoren en ESP. De temperatuur bediening is fraai afgewerkt met zilveren elementen. We zouden het bijna chique noemen. De stoelen zitten goed en ook achterin is er voldoende beenruimte voor volwassenen tot een lengte van 1 meter 90. Daarboven wordt het een lastig verhaal.

Tijdens de test beseffen we ons terdege dat we in een bijzondere auto onderweg zijn. We hebben de beschikking over een 1.5 i-VTEC benzinemotor met 131pk aan vermogen, gekoppeld aan een CVT-automaat. De 1220 kilo wegende Japanner sprint daarmee naar honderd in een alleszins acceptabele 10,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 192 kilometer per uur. Het koppel ligt op een bescheiden 155Nm, maar dat is niet het grootste probleem. Nee, de CVT-automaat doet ons wel eens iriteren tijdens de testperiode. Vooral bij voluit accelereren dringt het geloei tot diep in het interieur, waardoor je elkaar nauwelijks kunt verstaan. Uiteraard, dit is slechts van korte duur zoals bij het oprijden van een oprit, maar toch storen we ons er behoorlijk aan. Het verbruik lijkt hier ook onder te lijden, want hoewel de fabriek ons 5,4 liter per honderd kilometer voorhoudt, komen wij in de test uit op 7,7 liter. Kleine troost is dat de tankinhoud 50 liter bedraagt, zodat je niet elke dag bij de pomp staat.

Concluderend kan worden gesteld dat de HR-V een behoorlijk excentrieke auto is, met ook zeker positieve elementen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ruimte bagageruimte, het praktische gebruikersgemak van de magic seats en de goede rij-eigenschappen zoals de stabiliteit op de weg en het aangename onderstel. Toch storen we ons behoorlijk aan de CVT-automaat, alhoewel je ook zou kunnen kiezen voor een handgeschakelde bak. Wat ons betreft is dat de betere keuze. Je kunt zelfs dieselen als je dat wilt, met de 1.6 dieselmotor die 120pk levert. De auto kost circa 30 mille. We kunnen de auto dus zeker wel waarderen, ondanks enkele minpuntjes. Maar wie heeft dat nou niet?