Een elegant gelijnde sportwagen met een flamboyant uiterlijk. Met dat beeld voor ogen moet Ian Callum, hoofd van de designafdeling bij Jaguar, het ontwerp van de F-TYPE hebben uitgedacht. Niet voor niets won het model de titel ‘World Car Design of the Year 2013’. De concurrent uit Zuffenhausen moet zich dus ernstig zorgen gaan maken. Tot op heden domineerde vooral de Porsche 911 in dit segment, maar de Britse aanval moet hier verandering in aanbrengen.
De jury van ‘World Car of the Year’ koos voor de F-TYPE vanwege “de lange wielbasis, korte overhangen en fraai gevormde spatborden die de auto een goede uitstraling geven. De toelopende contouren benadrukken de gespierde flanken en achterste wielkasten.” We kunnen het lovende juryrapport over de F-TYPE vrijwel geheel onderschrijven, met de aantekening dat de binnenkort gelanceerde F-TYPE Coupé zo mogelijk nog fraaier is. De versie waar wij mee hebben gereden is zwart en daardoor wordt de elegantie met een tikkeltje agressie gemengd. Voor kenners zijn de verschillende varianten goed te onderscheiden, in tegenstelling tot de twee uitlaten waar de V6 over beschikt, heeft de V8 maar liefst vier uitlaatpijpen. Tussen deze twee varianten in staat de V6 S, die met 380pk net 40pk meer heeft dan de ‘gewone’ V6. Aan de top van de voedselketen staat de V8 met een riant vermogen van 495pk.
Het speciale gevoel dat je krijgt bij het zien van de F-TYPE, klinkt door in het interieur. Hier zijn uitsluitend hoogwaardige materialen gebruikt en het leer overheerst. Het dashboard is behoorlijk op de bestuurder afgestemd. Dat heeft twee oorzaken: het dashboard is lichtelijk naar de bestuurder gekanteld en een handgreep voor de passagier beneemt het zicht op het dashboard. Het stuurwiel ligt goed in de hand en is – in stijl met de rest van het interieur – geheel met leder bekleed. Jammer dat het infotainmentsysteem, waar onder andere navigatie kan worden geregeld, nog steeds wat hapert. De graphics zijn verouderd en de routegeleiding is omslachtig. Het systeem werkt niet zo vlug en dat is een smet op het blazoen van de F-TYPE. De ergonomie van het dashboard in het algemeen is echter wel goed voor elkaar.
Zoals genoemd zijn er drie varianten van de F-TYPE beschikbaar. Wij rijden de V6 S met 380pk en daarmee duurt de nul tot honderd sprint een luttele 4,9 seconden. In tegenstelling tot heel veel andere modellen is de Brit niet begrensd op 250 km/u, maar ligt de top 25 km/u hoger. Een tree lager staat de V6 met 340pk, deze doet 5,3 seconden over een sprint naar de honderd en gaat uiteindelijk 260 kilometer per uur. Het topmodel, de V8 supercharged, doet de sprint naar honderd een seconde sneller en gaat maar liefst 300 kilometer per uur als het echt moet. Verbruikscijfers zijn bij dit soort auto’s nogal irrelevant, maar de fabriek zit met gemiddeld 9,1 liter per honderd kilometer in de richting van het praktijkverbruik. Uiteraard hoort bij een sportievere rijstijl ook een hoger verbruik en is 1 op 8 tot 10 realistisch.
Het gevoel tijdens het rijden is overweldigend. De motor brult prachtig en bij vol accelereren klinkt er een forse grom, aangevuld met een hoog snerpend geluid. Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl knettert het flink in de uitlaat bij het overschakelen. Het stuurgedrag is ontzettend direct en het onderstel lekker sportief. Dankzij de veiligheidssystemen wordt de F-TYPE goed in het gareel gehouden, maar als deze worden uitgeschakeld wil de Brit mede dankzij de korte wielbasis en uiteraard de achterwielaandrijving best wel driften. Die beperkte wielbasis maakt de F-TYPE soms nog listiger dan de eerder geteste Jaguar XKRS. Wanneer je dit echter onder de knie hebt wordt het een steeds grotere uitdaging om de grenzen te gaan verleggen.
Jaguar heeft ontzettend goed z’n best gedaan bij de ontwikkeling van de F-TYPE en dat komt niet alleen in het uiterlijk openbaar, maar ook binnenin is het één en al kwaliteit. Helaas hoort hierbij wel een stevig prijskaartje. De vanafprijs is 89 duizend euro, maar als er net wat meer vermogen wordt verlangd is 105 tot 110 duizend euro een realistischer bedrag. Vergeleken met de Porsche 911 is dat een koopje, want daar beginnen de prijzen bij 123 duizend euro. Het topmodel van de F-TYPE met 495pk kost 140 duizend euro, maar daarvoor heb je dan wel een zeer krachtige motor die goed tot zijn recht komt in de F-TYPE. De Porsche 911 4S met vergelijkbare motor kost al snel iets meer dan tienduizend euro meer.  Al met al heeft het Britse merk met dit huzarenstukje een zeer geduchte concurrent voor de 911 gelanceerd.