De Jaguar XF Sportbrake was tot voor kort alleen leverbaar als diesel. Onlangs is daar echter verandering in gekomen, er kan nu ook op benzine worden gereden. Vraag niet naar wat voor soort motor, want woorden schieten bijna tekort om dit monster te beschrijven. Een powerstationwagen met meer dan vijfhonderd pk was voorheen vooral alleen voorbehouden aan de Duitse gevestigde orde. Jaguar doorbreekt nu echter die traditie en komt voor het eerst ook met de RS-variant van de XF Sportbrake. In totaal doen 550 paarden de Brit naar de horizon schieten. Enkele cijfers ter illustratie: een sprint naar honderd kost 4,8 seconden en het feest houdt niet op bij de welbekende 250 kilometer per uur. Op de Duitse autobahn is het een feest om medeweggebruikers af te troeven, de snelheidsmeter jaagt namelijk door tot 300 kilometer per uur.
Een machtig gebrul komt los bij het starten van de motor. Eenmaal het gaspedaal gevonden stijgt er een gorgelend motorgeluid op. De vijfliter achtcilinder moet eerst even op temperatuur komen, voordat de katachtige uit kan worden gelaten. Bij het voorzichtig toucheren van het gaspedaal horen we een diepe brom die bij langzaam accelereren steeds een toontje hoger gaat zingen. Tijdens de warming up genieten we van de heerlijke zetels, uiteraard voorzien van elektrische verstelling en verwarming. Het dashboard is een fijne werkplek, het navigatiesysteem mocht van ons net zo snel zijn als de auto. Deze laat namelijk soms nog wat steken vallen als het gaat om de reactiesnelheid op bepaalde commando’s. Het stuurwiel is met een fijn soort stof bekleed en een brullende jaguar, rechtstreeks vanuit het wild, kijkt brutaal vanaf het stuur naar de bestuurder.
Eenmaal twintig kilometer voorzichtig op stoom gekomen kan er wat steviger worden geaccelereerd. Voorzichtig wordt het gaspedaal gevloerd, terwijl de snelheidsmeter steeds sneller richting de dubbele cijfers jaagt. Wanneer deze eenmaal gevloerd wordt, brult de majestueuze motor het uit en schiet de Brit ervandoor. Binnen tien tellen wordt de 100 verwisseld voor 200 kilometer per uur, en nog een kleine tien tellen later overschrijden we al bijna de 250 kilometer. Het is ontzettend goed opletten in de Jag, want voor je het weet ben je het roze pasje kwijt. Het is dan ook vooral leuk om snel te rijden op de Duitse autosnelweg. Hier ben je heer en meester, want behalve een zeldzame Audi R8 of Nissan GTR zijn er maar weinig kapers op de kust te bemerken. De meeste powerstations in dit segment  zijn namelijk afgeregeld op een ‘beschaafde’ 250 kilometer per uur, terwijl je in de Brit deze lieden nog met een snelheidsverschil van 50 kan vernederen.
Het is een groot feest om te rijden in de Jaguar XFRS. De auto hangt aan het gas en reageert ontzettend snel. Pas bij zeer hoge snelheid mist het stuurwiel precieze verfijning, maar onder 99 procent van de omstandigheden heb je hier geen last van. Snelle bochten zijn geen enkel probleem en dankzij de prachtige blauwe kleur trek je ontzettend veel bekijks. Het is niet alleen een feest om deze Jag te rijden, hij is ook nog eens ontzettend praktisch. Met vier volwassenen op wintersport gaan is geen probleem, de lange latten schuif je zonder probleem door het skiluik heen. De hoofd- en beenruimte is bovendien van een goed niveau. De forse prijs van ruim 170 mille is niet veel hoger dan veel concurrenten. Je weet gewoon: deze auto ga je niet veel zien op de Nederlandse weg, mede dankzij het beleid van staatssecretaris Wiebes. Wij hopen ‘m in elk geval nog een keer tegen te komen! De Jaguar XF Sportbrake is er in normale versie al vanaf 54 duizend euro.