Rijdend in deze Jaguar XKR-S waan je je een echte beroemdheid. Overal waar je komt, lopen er mensen op je af, wordt er duimen opgestoken en menigmaal worden er foto’s gemaakt. We maakten zelfs mee dat iemand ons helemaal volgde totdat we stilstonden, om een paar foto’s te maken. Het is dan ook niet zomaar een auto, de Jaguar XKR-S is de snelste productieauto van Jaguar ooit. De cijfers spreken boekdelen, de vijfliter achtcilinder benzine levert 550pk aan vermogen en een sprintje vanuit stilstand naar de maximum snelheid op onze N-wegen kost slechts 4,4 seconden en de topsnelheid is begrensd op 300 kilometer per uur.

De reden van het vele bekijks is uiteraard het zeer sportieve uiterlijk. Met grote velgen en rode remklauwen, een agressieve look en vier prominente uitlaatpijpen aan de achterzijde springt de Jag overal in het oog. Bovendien is de blauwe kleur zeer opvallend. Het interieur kenmerkt zich eveneens door vele superlatieven. Het geheel is zeer fraai en de zwarte hemelbekleding doet ietwat mysterieus aan. Op diverse plaatsen zijn stiksels aangebracht en op het stuur en het dashboard prijkt de afkorting die verraad dat je in een sportief model rijdt: RS. Niet alleen maar lof over het interieur, qua praktisch gebruik valt er nog wel wat op af te dingen.

Als je meerdere passagiers wil meenemen, kom je bedrogen uit. De achterbank is voorzien van twee kleine zitjes, maar de beenruimte is zo extreem klein, dat zelfs kleine kinderen er nauwelijks fatsoenlijk kunnen zitten. De achterbank zal dan ook voornamelijk worden gebruikt voor het plaatsen van boodschappen. Het navigatiesysteem is een ander punt van kritiek. Jaguar staat niet bekend om het leveren van goedwerkende infotainment systemen, en datzelfde geldt voor het systeem in de XKR-S. Hoewel de reactiesnelheid van het touchscreen nog redelijk goed is, maakt de logica in het systeem geen goede indruk. Het is een verzameling van verschillende mogelijkheden en verschillende zaken corresponderen onlogisch met elkaar.

Aristocratische landheren, dat is het beeld dat veel mensen nog steeds over Jaguar hebben. Met de nieuwe XJ en XF zou dat beeld echter behoorlijk gewijzigd moeten zijn, om nog maar niet te spreken over onze XKR-S. Met een zeer krachtige en agressieve brul doet hij menig voorbijganger verschrikt opkijken. Nog leuker wordt het wanneer je met de flippers achter het stuur terugschakelt, er komt dan namelijk een behoorlijk plof in de uitlaat vrij. Ook bij het opschakelen –wat overigens razendsnel gaat- komt er een oorverdovende brul tot uitbarsten. Van verre afstand hoor je de XKR-S al aankomen. Het stuurgedrag is in de optioneel in te stellen dynamische stand zeer direct en ook het onderstel is behoorlijk strak.

Reken met de XKR-S op een zeer fors verbruik, dat in de buurt van een liter per vijf kilometer komt. Toch zal dat, kijkende naar de doelgroep van deze supersporter, voor niemand een onoverkomelijk feit zijn. De XKR-S is niet alleen de meest brute supersporter met een prijs die onder de twee ton uitkomt, het geluid is ook nog eens fenomenaal. Met deze Brit heb je echt iets heel bijzonders en onderscheid je je van de ietwat ‘gewonere’ BMW M5. Deze hardcore supersporter is de prijs van iets meer dan 180 duizend euro in elk geval zeker waard.

Test Jaguar XK-RS:

Cilinders: 8, in V-vorm
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 5000 cc
Max. vermogen: 404 kW (550 pk)
bij 6000 tpm
Max. koppel 680 Nm
bij 2500 tpm
Acceleratie 0-100: 4,4 sec.
Topsnelheid: 300 km/u (begrensd)
Fabrieksopgave: 12,3 liter op 100 kilometer.
Testverbruik: 19,8 liter op 100 kilometer.