Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec

Afbeelding 1 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 2 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 3 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 4 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 5 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 6 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 7 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 8 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 9 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 10 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 11 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Afbeelding 12 - Test Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec

Je zou het misschien niet gelijk verwachten, maar Mitsubishi verkoopt jaarlijks nog bijna 5000 auto’s. Natuurlijk was dit aantal twee jaar geleden een stuk hoger, maar dat was vooral te danken aan het feit dat de Mitsubishi Outlander PHEV voor een ware hype zorgde. Deze auto was een tijdlang te verkrijgen met lage bijtelling, waardoor zakelijk Nederland massaal voor dit model koos. De vroege vogels konden deze auto zelfs voor 0% bijtelling leasen. Inmiddels is deze hype voorbij en moet het merk weer scoren op eigen kracht. Zo ook bij de nieuwe Mitsubishi ASX. Alhoewel, nieuw: bij het moment van schrijven is het nieuwe model alweer aangekondigd.

De ASX is verkrijgbaar vanaf een vriendelijke prijs. Zeker in verhouding tot concurrentie. Voor iets meer dan 20k staat er al een Mitsubishi op je oprit. Natuurlijk heb je dan wel een kale uitvoering, maar we vergelijken het eens met een concurrent. Bijvoorbeeld de Nissan Qashqai of Seat Ateca. Basisprijs voor de Ateca? 27 mille. Scheelt toch snel een duizend of 7 met de ASX. De Nissan doet het wat dat betreft niet veel beter. Voor iets meer dan 26 duizend euro staat de DIG-T Visia op je oprit, een model met een redelijk kale uitrusting. Voor dezelfde prijs heb je een compleet uitgeruste ASX. Wat dat betreft doen ze het dus heel erg goed. Maar terug naar de auto zelf.

Het interieur van de ASX omschrijven we als sober, maar netjes. De materialen zijn overwegend eenvoudig van aard, maar met wat frivole elementen. Het navigatiesysteem werkt goed, de menustructuur is snel te doorgronden. Ook over de zitpositie zijn we te spreken. Hetzelfde geldt voor de hoofd- en beenruimte, zowel voorin als achterin. De inhoud van de bagageruimte is 442 liter, best veel dus. Tijd om een stukje te rijden. We drukken de startknop in, waardoor de 1.6 benzinemotor tot leven komt. Bij een koude start maakt de motor best veel geluid, dit dringt ook door tot in het interieur. Het stuur- en rijgedrag is voldoende te noemen. Wel jammer dat de pook vrij hakerig schakelt en dat er maar 5 versnellingen aanwezig zijn. Het motorgeluid voert vanaf 100 kilometer per uur de boventoon. Bestuurder en passagiers wordt op indringende manier duidelijk gemaakt dat je onderweg bent. En dat is jammer, want het doet afbreuk aan het fijne karakter van de auto op het gebied van praktisch gebruikersgemak.

De Mitsubishi ASX is een auto die je heel goed kunt inzetten als praktisch vervoersmiddel. Stel je niet de hoogste eisen aan het interieur, maar wil je wel in een nieuwe, ruime auto rijden, dan is het een verstandige keuze. Er is maar weinig aan te merken op die twee aspecten. Heb je echter meer eisen en wil je gebruik maken van de laatste technieken en veiligheidssystemen, dan zul je even verder moeten kijken. We noemden bijvoorbeeld al de Nissan Qashqai of Seat Ateca, die met een hogere prijs ook meer opties beschikbaar hebben. Toch denken we dat veel kopers zullen worden overtuigd door de ASX. Zeker nu hij vernieuwd is, en de prijzen nauwelijks zijn veranderd. Go ASX! 


+Pluspunten
Zeer ruim
Heel praktisch
Erg voordelig
-Minpunten
Materiaalkeuze
Afwerking
Versnellingspook