Een brullende zescilinder, 550pk en een bak aan koppel. Dat zijn de ingrediënten voor de op één na snelste productieauto ter wereld, de Nissan GT-R. In de jaren dat de GT-R op de markt is, heeft Nissan niet stilgestaan in de evolutie van het model. Inmiddels is de motor voorzien van 550 paardenkracht en is de Japanner met 2,8 seconden naar de honderd na de Bugatti Veyron de snelste productieauto ter wereld. Reden genoeg om de Japanner eens aan de tand te voelen.

De breedgelijnde trekken van de GT-R geven de sportauto een stoere uitstraling. Vier karakteristieke achterlampen verraden dat het hier gaat om een van de meest spraakmakende Japanners op dit moment. Dankzij de agressieve en kenmerkende looks heb je onderweg veel bekijks en is het elke weggebruiker gelijk duidelijk dat er niet met je valt te spotten, veel sneller is namelijk niet mogelijk. Over het interieur zijn we wat minder te spreken, maar dit is dan ook een ondergeschikt aspect van de sportwagen. Vooral sobere materialen zijn gebruikt. Wel is het informatiesysteem op het dashboard erg leuk, allerlei tellers en grafieken laten onder andere zien hoeveel G-krachten er worden losgelaten en hoe snel de honderd wordt aangeklokt.

En dan: het rijden. De startknop indrukken, voet op het rempedaal en een mooie zescilinder roffel laat zich horen. Bij het wegrijden merk je gelijk dat het onderstel snoeihard is. Elke oneffenheid wordt op niet subtiele wijze tot de inzittenden doorgegeven. Even het gaspedaal vloeren en er staat al hoogst illegale snelheden op de teller. In Amsterdam zien we al wat bewonderende blikken, en bij het opdraaien van de ringweg A10 is het tijd om de acceleratie even te voelen. Voordat je het weet is de snelheidslimiet bereikt en moet weer rustig aan worden gedaan. Doordat er zo’n sterke mate van snelheidsinflatie is – 100 lijkt 60 en 130 lijkt 80 – heb je het gevoel dat je je enorm moet inhouden. Op het moment dat legaal kan worden geplankt doen we dit gelijk en dat pas beseffen we hoeveel potentie deze Japanner heeft.

Binnen mum van tijd knalt de snelheidsmeter naar 100, 130, 160, 190 en 220. Even rustig aandoen is dan geboden, omdat medeweggebruikers in de buurt komen. Als die voorbij zijn gaat het weer ‘vol gas’ en komt de 250 km/u in zicht. Harder dan dat hebben we niet geprobeerd, aangezien het daarvoor te druk was. De potentie die deze sportwagen boven de 160 km/u echter ten toon spreid, is ongekend. Kopers van de Nissan GT-R zullen deze ongeremdheid, het enorme potentieel, het snoeiharde onderstel met daaraan gekoppeld het sportieve stuurgedrag zeker waarderen. Als concurrent van de Porsche 911 kan deze Nissan in het sprintgeweld de autobouwers uit Zuffenhausen veruit overbluffen. Bovendien ben je altijd het snelste weg bij een stoplicht, uitgezonderd van die enkele Bugatti Veyron’s die er in Nederland rondrijden. Voorlopig krijg je met de Nissan GT-R met een prijs van circa 130.000 euro het allermeest waard voor je geld, kijkend naar het snelheidspotentieel. Voor een Bugatti Veyron betaal je immers zeker 7x zoveel.

Test Nissan GT-R 2013