Een vriendelijke uitstraling, een complete uitrusting en een pittige motor. Zo kunt u de Nissan Micra typeren. Autoverhaal heeft deze compacte Nissan in het B-segment voor u getest. Deze zesde generatie Micra is in 2011 op de Nederlandse markt gekomen. Het design van de nieuwe Micra is eenvoudiger dan de vorige. De rare uitstulping in de voorlampen van zijn voorganger zijn bij deze nieuwe Micra gelukkig verdwenen. U kunt de 98 pk sterke 1.2 DIG-s Micra krijgen vanaf € 12.995. De prijs van ons testmodel ligt enkele duizenden euro’s hoger vanwege de nodige opties. Ook in verkoopaantallen is de Nissan Micra in vergelijking met de concurrentie geen uitblinker. In de eerste maanden van dit jaar zijn er een kleine 1000 Micra’s verkocht.

Wanneer we achter het stuur kruipen en starten horen we een stevige bromgeluid van de 98 pk sterke 1.2 DIG-S motor. Dit is een pittige motor waardoor de Micra lekker vlot optrekt. Wel moet u daarvoor ruim 2500 toeren maken voordat de auto op stoom komt. In 11,3 seconden trekt de auto op van 0-100 km/u. Bij de 167 km/u wordt de maximale snelheid bereikt. Met slechts 1 liter op de 17 kilometer (testverbruik) is de Micra behoorlijk zuinig. Om het verbruik extra te drukken is de Micra voorzien van een start/stop systeem. Wanneer u stopt slaat de motor af wanneer u de auto in z’n vrij zet en de koppeling loslaat. Leuk extraatje is de digitale functie van de boordcomputer die de hoeveelheid CO2 in kilogrammen weergeeft die u dan bespaart.

Al rijdend komen we meer en meer te weten over de rijeigenschappen van de Nissan Micra. Het onderstel van de Micra is redelijk comfortabel en stabiel. Het onderstel is niet te hard maar tegelijkertijd ook niet soft. In bochten heeft de Nissan dan ook weinig last van overhellen. Ook op de snelweg ligt de Micra lekker op de weg. In bochten zijn we iets minder tevreden. De Micra heeft in een bocht nogal eens last van onverwachts onderstuur. Een van de redenen voor het onverwachts onderstuur moeten we zoeken bij de besturing. De auto stuurt niet heel direct en strak. Vooral bij snelheden boven de 50 km/u reageert de auto niet heel scherp op stuurbewegingen. Voor de gemiddelde bestuurder van een Nissan Micra is de wat indirecte besturing echter geen probleem. Zij willen liever een goede stuurbekrachtiging. Geen probleem, want dat is uitstekend geregeld in de Micra. De auto stuurt buitengewoon licht. Voor stadsverkeer en inparkeren is dat ideaal.

De uitrusting van onze Micra is royaal. De auto is voorzien van bluetooth, usb-aansluiting en een eenvoudig maar functioneel navigatiesysteem. Ook verkeersberichten en flitspalen worden keurig weergegeven. Één nadeel, mobiele flitspalen en nieuw geplaatste flitspalen worden niet automatisch geüpdatet. De stoelen van de Micra zijn behoorlijk stevig maar niet te hard. Het stuur is in hoogte verstelbaar en is prettig in gebruik. Ook is de Nissan Micra voorzien van een kwalitatief goed geluidssysteem voor een auto in dit segment. Het dashboard is rustig en overzichtelijk ingericht. Alle bedieningsknoppen zijn gemakkelijk te vinden en te gebruiken. De kwalitatieve afwerking is redelijk. Hier en daar zien we een kier tussen de materialen, echter de kwaliteit van de gebruikte materialen voelt degelijk aan.

Voor u als consument is de Nissan een zuinige en complete auto in het B-segment met een vanafprijs van ruim € 12.000. Stuurgevoel en design zijn helaas wat anoniem, maar de krachtige en zuinige motor en de complete uitrusting zijn voor een auto in dit segment belangrijker.

Test: Nissan Micra 1.2 DIG-S

Cilinders: 3

Cilinderinhoud: 1198 cm3

Max. vermogen: 72 kW

Max. koppel: 142 Nm

Acceleratie 0-100 km/u: 11,3 sec

Topsnelheid: 180 km/u

Verbruik: 4,1 liter op 100 km

Testverbruik: 5,8 liter op 100 km