Opel is back. Met die slogan versierde het Duitse merk zijn stand op de autobeurs in Parijs. Om die leus werkelijkheid te doen worden is onlangs de Adam gelanceerd en nog recenter de Adam Rocks. Laatstgenoemde moet de masculiniteit van het model bevestigen. Hij werd namelijk vooral geliefd door vrouwelijk koperspubliek, terwijl zijn naam toch ook bevroed dat hij een grote groep vrienden heeft. De Rocks kreeg een stoerder uiterlijk en als klap op de vuurpijl lanceert Opel tegelijkertijd de nieuwe 1.0 Turbo benzinemotor. Deze nieuwe generatie driecilinder moet het imago van het Duitse merk voor eens en voor altijd een stevige boost geven.

De Opel Adam Rocks is niet de grootste, voor vier volwassenen zou het volgens diverse andere automedia schier onmogelijk te zijn om een reis te ondernemen. We namen de proef op de som en togen met vier volwassenen van een gemiddelde lengte van 1 meter 85 naar het Duitse Winterberg, alweer het kwik een tiental graden lager lag dan in het lauwe Nederland. Voorin was het goed toeven, en zelfs vanaf de achterbank hebben we weinig klagen gehoord. De heenreis duurde wegens ijs en weder zeker vier uur, maar het bleek goed uit te houden. Zelfs de bagage kon mee, de ruimte bedraagt 170 liter, goed voor twee weekendtassen. Natuurlijk is het geen ruimtewonder, maar een beetje inschikken en het gaat prima.

Terug naar de basis. De uiterlijke wijzigingen bestaan vooral uit wat stoerder en scherper getekende vormen, maar in basis blijft het design behouden. Ook staat de Rocks 15 millimeter hoger op z’n poten. Daardoor is er net wat meer bodemvrijheid, wat ten goede komt tijdens het parkeren op hoge stoepranden in de stad. Het front kreeg wat meer body in de vorm van plastic platen aan de zijkant van de auto, volgens Opel afgeleid van de knie- en elleboogbeschermers van sportieve mensen uit de stad. Het interieur is zeer weelderig en je voelt er je gelijk op je gemak. Het stuurwiel voelt zeer degelijk aan en de afwerking is van een hoog niveau. Bij het testen hebben we nog even een klinkerweggetje uitgekozen, maar onmiddellijk valt op dat er zelfs geen enkel rammeltje of kraakje te horen is. Helaas zit er standaard geen navigatie op de Adam, maar met een app is het niet meer nodig om een losse Tomtom aan te schaffen. Voordeeltje: die app kost maar 90 cent in de appstore.

Toen we de prijs van de Adam Rocks onder ogen kregen, moesten we wel even slikken. Met 22 duizend euro is het geen koopje. Toch is een vergelijkbaar uitgeruste Audi A1 zeker twaalfduizend euro duurder. In die zin is deze prijs enigszins gerechtvaardigd. Qua luxe hebben we beschikking over een uitgebreid infotainmentsysteem met een bijzonder goed geluidssysteem, cruise control, automatische airco, stoelverwarming, stuurwielverwarming en een licht- en regensensor. Ook een elektrisch te bedienen stoffen schuif- en kanteldak behoort tot de standaarduitrusting van een Opel Adam Rocks. De lederen stoelen zitten voortreffelijk. Tijdens onze rit naar Winterberg viel op dat het verbruik prima in toom valt te houden. Een zuinigheidsrit leidde tot een welhaast utopisch verbruik van 4,8 liter per honderd kilometer, maar met 6,5 liter hebben we stevig doorgereden met snelheden van 170 kilometer per uur – de topsnelheid in de 90pk variant bij vier man en bagage aan boord.

In onze ogen heeft de Opel Adam Rocks zich als een zeer kwalitatief hoogstaande auto bewezen die dankzij de moderne techniek in de vorm van de 1.0 Turbo benzinemotor fijne verbruikscijfers scoort en vooral ontzettend soepel is. De motor pakt op bij lage toeren en het motorgeluid is zeer ver naar de achtergrond verdreven. Deze verdient het absoluut om bekroond te worden. Hij is er in twee varianten, maar met 90pk is het zeker voldoende voor Nederlandse begrippen en kan ‘ie nog gemeen fel uit de hoek komen. We verwachten dan ook dat de Opel Adam Rocks met deze nieuwe motor hoge ogen gaat scoren. Hij is er in deze motor al vanaf een kleine 16 mille.