Het is zomer. De temperaturen stegen zelfs tot meer dan 38 graden en daarmee wist het Limburgse plaatsje Arcen zelfs met 38,2 graden een plaatsje in de top-3 van allerhoogst gemeten temperaturen in Nederland ooit te veroveren. Met dergelijke temperaturen wordt cabriorijden bijna te gortig, maar gelukkig is ons land vaker in de ban van gematigder kwikstanden. De Opel Cascada weet als een van de weinige cabrio’s het rijden met open dak bereikbaar te maken, terwijl je er een hoop luxe voor krijgt. De cijfers spreken wat dat betreft boekdelen: voor 35 duizend euro heb je een ruime cabrio waar je met gemak vier personen in kwijt kunt. De redelijke bagageruimte is groot genoeg voor het bergen van de koffers voor een weekendje weg.
Eerder reden we met de handgeschakelde Cascada, een automaat past echter beter bij het karakter van de auto. Het is heerlijk om comfortabel te cruisen, hetzij over de boulevard of de snelweg, of een bochtig en karakteristiek landweggetje. Het comfortabele onderstel doet hobbelige wegen veranderen in goed begaanbare wegen. Oneffenheden worden gedecimeerd. Het stuurgevoel past bij deze karaktereigenschappen, want dit is tamelijk indirect. De automaat is niet de modernste in zijn klasse, maar doet zijn werk wel goed. Bij het overschakelen tijdens een vlotte acceleratie moet je even geduld hebben. In een auto als deze is onthaasten toch vooral het toverwoord. Het zal zelden voorkomen dat het gaspedaal volledig wordt gevloerd. Doe je dat toch, dan sprint de Cascada er even zo goed nog vlot vandoor. In minder dan tien seconden wordt honderd bereikt en de topsnelheid ligt op 217 kilometer per uur. De motor is actief en levendig, ook al in de wat lagere toeren.
Het hoge gewicht zorgt ervoor dat de Cascada niet nog sneller is. Dik 1600 kilo schoon aan de haak is flink wat, maar dit verhoogt anderzijds ook het comfort. De torsiestijfheid is behoorlijk, er is weinig sprake van torderen, ook met het dak open. Het openen en sluiten van het dak gaat overigens redelijk vlot, dus bij een opkomende zomerse onweersbui is het dak snel gesloten. Het proces duurt 17 seconden. Dit kan overigens tot een snelheid van 50 kilometer per uur, zoals bij de meeste cabrio’s van de huidige tijd. Doordat het dak extra geïsoleerd is, dringen er maar weinig omgevingsgeluiden door tot in het interieur. Zelfs op de snelweg is dit beperkt. De ruimte is heel behoorlijk, het is voor twee volwassenen goed mogelijk om op de achterbank te zitten. Bovendien houd je dan nog ruimte voor een tas in het midden. De voorstoelen zijn zowel verwarmbaar als ventileerbaar, dat laatste is ideaal op een hete zomerdag. Qua luxe zit de Opel goed in zijn spullen, het ontbreekt werkelijk aan niets. Navigatie, een fraai audiosysteem, cruise- en climate control en parkeersensoren met achteruitrijcamera behoren tot de uitrusting.
De basisprijs van de Opel Cascada ligt op 35 duizend euro voor de 140pk sterke benzine motor. Deze motor staat onderaan de ladder. Daarboven komt de nieuwe 1.6 turbomotor met 170pk. Deze mag voor minimaal tweeduizend euro meer mee. Wat ons betreft de meest ideale keuze. Moet het allemaal nog wat meer zijn, dan biedt de 200pk sterke benzine uitkomst. In deze motor kom je nooit kracht tekort en 1750 euro is de meerprijs voor dit model. Dieselen kan ook, daar beginnen de prijzen vanaf 41 duizend euro voor de 170pk sterke diesel. Toch zal deze minder verkocht worden, aangezien een benzine aandrijflijn verweven is met het cabriorijden. Voor fiscale voordelen komt deze Opel niet in aanmerking, maar qua rijden is het de fijnste in zijn klasse. Met automaat bovendien beter kloppend dan ooit. Het fris ogende design zal nog zeker jaren de hoofden van menig voorbijganger doen draaien.