De laatste jaren was het stil rond de performance afdeling van Opel. Van de ADAM kwam er een snelle versie op de markt, echter zonder de welbekende OPC badges. Het werd wel dus weer tijd om het kenmerkende ‘OPC-blauw’ op een Opel te zien. Na lang wachten kunnen we eindelijk weer genieten van sportief speelgoed uit Rüsselsheim: ditmaal met de Corsa OPC.Zoals de kleur rood thuishoort op een Ferrari zo hoort het felle blauw bij OPC. Sinds 1997 houdt deze aparte divisie van Opel zich bezig met het ombouwen van de consumentenwagens van Opel. Zelfs modellen als de Meriva en Zafira werden onder handen genomen; je moet er maar van houden.De Corsa OPC mag zich weer een heuse verschijning noemen. De charmante stadsauto is omgedoopt tot een heet scheurijzer waar een hippe vinexmoeder vol irritatie haar neus ophaalt. Dikke uitlaatpijpen, grote achterspoiler, 18’’ metalen velgen, luchtinlaat op de motorkap en uitgebouwde bumpers. Kortom een auto die schreeuwt om aandacht en waar menig autofanaat van kwijlt.

Eenmaal plaatsgenomen op de Recaro-sportstoelen kijken we neer op het bekende dashboard dat ook gebruikt werd voor de ADAM en de normale Corsa. Afgezien van enkele sportieve details en het OPC-logo op de pook is het interieur heel wat minder imposant dan het exterieur. De kuipstoelen zitten als gegoten en zijn verwarmbaar. Achterin is er weinig ruimte en aan een sportieve rit houdt een achterbankpassagier ongetwijfeld traumatische ervaringen over. Wat tegenvalt is het infotainmentsysteem. De installatie van navigatie via een applicatie op je telefoon is omslachtig en zodra er aan de volumeknop gedraaid wordt gaat het hele scherm op zwart afgezien van een klein balkje waarin het volume te zien is. Daarnaast zit het scherm op een vervelende plek. Op het moment dat je twee handen aan het stuur hebt blokkeert je arm namelijk het complete zicht op het scherm. Je moet een flink stuk naar beneden kijken om het scherm goed te kunnen zien wat weer gevaarlijke situaties kan opleveren omdat je je volledige blikveld van de weg moet halen.

Voor de purist zijn dit echter bijzaken. De auto moet vooral goed rijden en zijn sportieve uiterlijk waarmaken op het asfalt. Gelukkig stelt OPC ons daar absoluut niet in teleur. Uit het 1,6 liter turboblok wordt een vermogen van 207 pk en 245 Nm getrokken. En dat laat de relatief lichte Corsa in 6,8 seconden van 0-100 km/h vliegen. Hou je vervolgens het gas diep ingetrapt dan eindig je met een topsnelheid van 230 km/h. Zowel op hoge als lage snelheden is het een heerlijke auto om je uit te leven. De auto is uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel en Brembo remschijven waarmee je je sportieve aspiraties volledig waar kunt maken. Ondanks zijn lage gewicht ligt de Corsa goed op de weg en de controle is optimaal. Wil je echt de beuker uithangen? Zet dan veiligheidssysteem zoals ESP uit en ga vol in de slip. Deze auto levert een enorme bak plezier!Goedkoop is die niet. Om de sleutels van het getest exemplaar in handen te krijgen moet je zo’n €39,270.- achterlaten bij de Opel dealer. Nu moeten we daarbij zeggen dat we op het optielijstje ieder mogelijke optie hadden aangevinkt en dus rondreden met lederen bekleding, het OPC+ pakket en het Performance Pakket. Met een vanaf prijs van 33 mille is hij een stukje duurder dan concurrenten als de Clio RS en de 208 GTi. Hier betaal je respectievelijk 28 en 27 mille voor. Uniek ben je wel: er zijn momenteel in Nederland nog maar ruim twintig exemplaren van de Corsa OPC verkocht.De Corsa OPC heeft fantastische looks en biedt veel rijplezier. Jammer dat het qua infotainmentsysteem zo tegenvalt. We kunnen concluderen dat het performancemerk OPC nog springlevend is en nog steeds weet hoe ze van een ‘lief’ autootje een hothatch kunnen bouwen. Het wachten werd beloond!