Herinnert u zich de Opel Omega nog? Opel’s ruimtewagen van weleer, die zelfs verkocht werd met V6 in het vooronder, deed mee in het segment waar de 5-Serie van BMW en Mercedes’ E-Klasse de dienst uit maakten. Begin deze eeuw werd die fraaie Omega opgevolgd door de beduidend kleinere Opel Signum. Die Signum zou niet uitroeien tot het succes waar Opel zo op hoopte en dus was daar in 2009 de Opel Insignia. Inmiddels zijn we toe aan de tweede generatie Opel Insignia. Autoverhaal reed eerder al met de Insignia Grand Sport. Deze keer zijn we op pad met de Country Tourer, de opgehoogde versie van de Sports Tourer. Is deze grote jongen de moeite waard?

Met de Crossland X, de Mokka X en de Grandland X biedt Opel voldoende keuze op het gebied van mini- en midi-SUV’s. Echter is geen van deze modellen leverbaar met vierwielaandrijving en diegenen die op zoek zijn naar een grote SUV komen bij Opel van een koude kermis thuis. Als alternatief biedt Opel de Insignia Country Tourer. Een opgehoogde station die wel leverbaar is met vierwielaandrijving. Na de eerste meters merken we op dat aankoopargumenten als ‘hoge instap’ en ‘hoge zit’, die vaak worden aangedragen om de aanschaf van een SUV te verantwoorden, niet gelden voor de Insignia Country Tourer. Logisch ook, want de Country Tourer is slechts 25 millimeter hoger dan de Sports Tourer. Liever bestempelen we de stoere stationwagen als ruimtelijke en comfortabele familie-auto.

De omvang en binnenruimte van de Insignia brengt ons terug bij de Omega, want net als toen zijn de zetels van vorstelijk formaat en bovendien voorzien van AGR-label. Tot onze verbazing is het op de tweede zitrij misschien nog wel beter vertoeven met zeeën aan ruimte. De been- en hoofdruimte lijken werkelijk oneindig. Met minimaal 560 en maximaal 1665 liter is de bagageruimte ook meer dan goed bedeeld. Daarnaast is rijden in de Country Tourer absoluut een aangename zaak. Het ietwat hogere zwaartepunt ten opzichte van de Sports Tourer maakt de auto minder sportief. Echter zorgt de aanwezigheid van adaptieve dempers voor een comfortabele rijervaring.  Met de overdaad aan binnenruimte en comfortabele rijeigenschappen is de Opel Insignia Country Tourer de ideale reispartner onderweg naar het zonnige zuiden.

Opel levert de Insignia Country Tourer vanaf uitrustingsniveau ‘Innovation’, waarbij onder andere een uitgebreid navigatiesysteem en Opel’s IntelliLux Led Matrix verlichting standaard is. De vanafprijs bedraagt. €41.999,- en voor dat geld krijg je een 140 PK sterke benzinemotor met handgeschakelde 6-bak. De benzinemotor van onze testauto beschikt over 165 PK en bevindt zich daarmee in het midden van het aanbod. Toch missen we zo nu en dan wat kracht en we kunnen ons voorstellen dat het verlangen naar extra vermogen toeneemt wanneer we vol bepakt richting het zuiden zouden rijden. Liever zouden we dan de benzinetopper met 260 PK meenemen. Deze is standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat en wordt uitsluitend geleverd met vierwielaandrijving. Dieselen kan vanaf €47.849,- voor een 170 PK sterke variant met handgeschakelde 6-bak. Deze motor is optioneel leverbaar met automaat en vierwielaandrijving. De topdiesel is standaard een 4×4 en beschikt over een motor met 210 PK die gekoppeld is aan een 6-traps automaat.

Het aanbod aan opgehoogde stationwagens verplaatst zich een beetje naar de bovenkant van het segment, in Nederland althans. Als voorbeeld nemen we de Skoda Superb Scout, een Volkswagen Passat Alltrack en de Peugeot 508 RXH, ze worden wel gemaakt, alleen niet voor Nederland. Dat gezegd hebbende vragen we ons af of de Opel Insignia Country Tourer wel bestaansrecht heeft in Nederland. Maar zet je de Insignia Country Tourer af tegen de premiums, wat Opel overigens graag ziet, dan kan de Opel best wel eens gaan verassen. Hij is immers fors goedkoper dan een Volvo V90 Cross Country, Audi A6 Allroad en Mercedes E-Klasse All-Terrain. Natuurlijk is de Opel niet van hetzelfde niveau als deze drie, maar dat is wel het landschap waarin de Coutry Tourer zich bevindt. Met de Insignia Coutry Tourer biedt Opel in ieder geval het beste alternatief.