De markt rond de A-segmenters liegt er niet om: Menig autofabrikant probeert hoge ogen te gooien met hippe en trendy modellen en daarmee de consument te overtuigen. Opel wil ook meedoen, maar focust zich daarbij niet op hip en trendy. Opel houdt het namelijk lekker Hollands met de nuchtere KARL.  De buitenkant van de KARL is eenvoudig zonder de nodige opsmuk en poespas. Dit maakt de KARL onopvallend op de Nederlandse wegen. Wanneer je goed naar de KARL kijkt, vallen de verspringende lijnen die de zijkant sieren en de net iets hogere neus op. De KARL oogt nogal groot en hierdoor zou je hem bijna een segment hoger inschatten. Vergelijken we de lengte van de KARL met, bijvoorbeeld de Hyundai i10, dan blijkt dit verschil toch nog wel mee te vallen en mag de KARL zich 2 centimeter langer rekenen. Echter, in vergelijking met de Volkswagen Up komt de KARL met een extra lengte van 14 cm. 

De binnenruimte is praktisch en verzorgd ingedeeld. Niet zomaar verzorgd ingedeeld maar echt goed en strak met mooie materialen. De bediening van de instrumenten is duidelijk en helder en de knoppen voelen solide aan. De gereden Cosmo uitvoering beschikt over vele extra’s die zeldzaam zijn binnen dit segment. Zo beschikt de auto over verwarmbare voorstoelen, automatische climate control, DAB+ radio en zelfs een verwarmbaar stuur. De Duitser heeft 5 zitplaatsen. De zitpositie voor de bestuurder is, mede door het in hoogte verstelbaar stuur, goed te noemen. De stoelzitting is enigszins kort, maar deze ruimte hebben de passagiers op de achterbank extra. Er moet niet verondersteld worden dat de achterbank een zee van ruimte biedt. Drie personen met een gemiddelde lengte zullen de rit op de achterbank waarschijnlijk niet als prettig ervaren. Het is echter goed te doen met een drietal kinderen. 

Keuze uit motoren is er niet. De KARL wordt altijd voorzien van een 1,0 liter ecoFLEX driecilinder met 75 pk. Bij vergelijkbare A-segmenters is het snerpende geluid van de motor vaak goed hoorbaar in het interieur tijdens het rijden. Opel heeft met succes dit geluid flink weten te reduceren en dit komt ten goede aan het rijcomfort en maakt de auto een zeer prettig vervoersmiddel in de stad. De motor levert prima prestaties in het stadverkeer en tot een snelheid van 70 km/u komt de auto goed mee. Eenmaal boven de 100 km/u moet de KARL flink trekken om het gewicht van 939 kg mee te krijgen. Een opvallend punt is dat het verbruik nauwelijks toeneemt tussen de 90 km/u en de 120 km/u. We kwamen uit op een prachtig gemiddelde van 1 op 25 na een flink stuk over verschillende A-wegen, N-wegen en dwars door de stad. 

De goedkoopste versie van de KARL krijg je mee voor €10.595. Deze versie heeft standaard cruisecontrol. Airco erbij? Ga dan voor de Edition met een prijs van €11.595. Tel je daar €595 bij op, dan wordt de KARL geleverd met rijstrookhulp, mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting en 15-inch design velgen. Opel heeft ook gedacht aan de koukleumen onder ons: Voor €295 krijg je het winterpakket met stoelverwarming en een verwarmbaar stuur. Een nuchtere Nederlander ziet wellicht geen heil in een winterpakket en vindt dit overdreven. Ook wij zijn vrij nuchter en houden niet van poespas, maar toch moeten we toegeven dat we stiekem fan zijn van de verwarmbare voorstoelen. Over het rij- en stuurgedrag van de KARL zijn we behoorlijk positief. Doordat de auto voelbaar gemaakt is voor het stadverkeer, worden de oneffenheden in het wegdek door de vering goed opgevangen. Het schakelen gaat bijzonder vloeiend: Het lijkt wel of de auto vanzelf naar de volgende versnelling springt.  Over deze telg van Opel zijn we zeer enthousiast en naar onze mening verdient hij zeker een plekje hoog bovenin de ranglijst van de A-segmenters. Met de aanschaf van de KARL koop je een auto die stukken volwassener aandoet dan de prijs doet vermoeden. De KARL rijdt zeer goed en biedt veel comfort. Wij hebben een nieuwe favoriet in het A-segment!