Het is nog eventjes geduld hebben voordat de nieuwe 1.6 CDTI dieselmotor de Mokka komt verfrissen. Tot die tijd moeten we het stellen met de 1.7 diesel die 130pk levert. De Opel Mokka wordt in Nederland nog behoorlijk goed verkocht. Tot en met oktober zijn er meer dan tweeduizend aan de man – of vrouw gebracht. Het segment van de crossovers scoort dus nog steeds erg goed. Blijkbaar is de hoge zit in combinatie met een leuk design een aantrekkelijk vooruitzicht.

De Opel Mokka ziet er leuk uit, en in de blauwe kleur van de testauto ook nog eens erg opvallend. Binnenin vinden we hetzelfde dashboard als in de onlangs geteste Meriva en Zafira. Enerzijds is dat een compliment, want het design is fraai. Helaas laat de ergonomie nog wel eens te wensen over. Gelukkig beschikte dit model nog over het gedateerde navigatiesysteem, dat dankzij duidelijke aanwijzingen nog erg goed functioneert. De leren stoelen zitten goed en het zitvlak is horizontaal te verschuiven. Je houdt het er goed uit op lange afstanden. Ook achterin hebben we niks te klagen. Belangrijk om te weten, de bagageruimte bedraagt 362 liter en is redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Renault Captur, die tien liter extra bagage kan bergen.

Dat de motor er nog een is van de vorige generatie is duidelijk merkbaar. Bij het opstarten nagelt de motor behoorlijk en ook tijdens het rijden dringt het typische dieselgeluid  goed binnen tot in het interieur. Wat dat betreft is goed hoorbaar dat de nieuwe motor zeker niet te vroeg komt. Toch valt het verbruik nog mee. Volgens de fabrieksopgave zou er ongeveer een liter diesel per 22 kilometer worden geconsumeerd. In de praktijk is 1 op 15 realistischer, uiteraard afhankelijk van het rijgedrag. Doe je echt je best, dan is 1 op 18 best mogelijk. De acceleratie bedraagt 10,5 seconden en de topsnelheid ligt op 187 kilometer per uur. Tijdens het rijden valt op dat de vooras comfortabel geveerd is, maar door een starre achteras wordt het comfort verlaagd. Dit is vooral merkbaar bij korte drempels.

Het stuurgedrag is redelijk neutraal te noemen. Het voelt vertrouwd en zal niet verrassen. Dat laatste is hoogstwaarschijnlijk ook niet de wens van de consument van deze auto. Die wil gewoon een betrouwbaar en handzaam vervoersmiddel. En dat is zeker een predicaat dat de Opel Mokka verdient. Wanneer geluidsisolatie en het gedateerde karakter van de dieselmotor weinig van belang zijn voor de koper, hoeft deze niet te wachten tot de nieuwe motor. Concurrentie is er in de vorm van bijvoorbeeld de Renault Captur. De afwerking en het algehele gevoel is in de Mokka echter een stuk hoogstaander dan de Fransman. Maar, de prijs mag er ook wezen. Met meer dan dertig mille is de Mokka een hele investering. Begin 2015 is de nieuwe dieselmotor er. Wat ons betreft nog wel even het wachten waard.

Benieuwd naar de Opel Mokka Private lease? Check de link.