Deze auto was in februari 2012 de bestverkochte leaseauto van Nederland. Daarnaast werd deze stationwagen nipt tweede bij de Vlaamse verkiezing van de Gezinsauto van het jaar. Kortom, de Peugeot 508 SW lijkt een succesnummer. Wij hebben deze royale gezinsauto een week lang kritisch getest.

Wanneer de auto voor de eerste keer wordt gestart vallen er direct twee dingen op aan het dashboard. De tellers schieten, heel sportief, even helemaal door naar rechts en er komt een stortvloed van informatie op je af. Dit laatste is jammer, want dit doet af een het chique en rustige interieur. Het dashboard is gemaakt van zacht, solide materiaal en  heeft door een doorgetrokken glimmende strip  een zakelijke uitstraling. Een positief punt is ook de middenconsole. Doordat het bedieningspaneel boven de binnenspiegel van dezelfde materialen is gemaakt en op dezelfde manier is afgewerkt geeft dit de auto een dure, Duits aandoende uitstraling. Een opvallend ondoordacht punt zijn de bekerhouders. Er zitten er voorin maar twee en deze zitten ook nog eens op een enorm onhandige plek, namelijk boven het schuin aflopende dashboard. Het aantal soorten bekers die hierin passen, flesjes zakken er gelijk doorheen, is gering. Mocht er per ongeluk wat overheen gaan, dan kun je ’s avonds het bedieningspaneel en ventilatieroosters gaan reinigen. Een handige optie voor het bewaren van flesjes is overigens het dashboardkastje: deze kan door middel van een kleine handeling als koelkastje functioneren.

De stoelen zijn lekker zacht, maar doordat de voorstoelen volledig verstelbaar zijn (ook de lendenensteun), krijgt de 508 op het gebied van ergonomie toch een dikke voldoende. Zowel voor- als achterin hebben passagiers meer dan voldoende beenruimte. De rugleuning van de middelste stoel op de achterbank kan naar beneden worden geklapt, zodat er een riante tafel ontstaat. Wat tegenvallend is de stofkeuze in de testauto die wij meekregen. De groezelige grijze bekleding is bepaald niet van deze tijd en doet af aan de totale uitstraling van het interieur.

Het navigatiesysteem en alle andere elektronica (zoals telefoon) kunnen allemaal worden bediend door middel van een centrale draaiknop. Deze is dermate praktisch in gebruik, dat afleiding van de weg minimaal is. Het gevoel van concentratie wordt versterkt doordat onze testversie beschikte over een headup-display (HUD). Hierop worden (maximum) snelheid en cruise control weergegeven, dus je kunt je ogen volledig op weghoogte gericht blijven houden.

Zoals eerder gezegd: een groot nadeel in de bediening is wel de overkill aan informatie die tot je komt via het volgepropte scherm van de boordcomputer. Dit geldt ook voor de enorme hoeveelheid knoppen op het dashboard. Veel opties zijn overigens wel in te stellen of volledig uit te schakelen, maar vanwege de ingewikkeldheid is het gebruik van de handleiding wel noodzaak.Omdat deze auto veel door gezinnen wordt gebruikt is een belangrijk detail ook de bergruimte. Op dit gebied scoort de Peugeot 508 SW erg goed. De achterbak heeft 560 liter inhoud. Wanneer de achterbank wordt plat geklapt heb je zelfs de beschikking over 1600 liter bagageruimte.

Dan het rijden zelf. Deze 1.6 e-Hdi dieselmotor heeft een maximum vermogen van 82 Kw (112 pk). Doordat deze auto voorzien is van een semi-automaat ben je wat betreft doorschakelen afhankelijk van de auto. Door middel van flippers aan het stuur kan er handmatig worden bijgeschakeld. Een dynamische rijder zal hier veel gebruik van maken, omdat de auto in sommige gevallen behoorlijk laat doorschakelt. Voor de echt snelle rijders is deze auto trouwens geen optie: door het turbogat heeft de auto onder de 2.000 rpm weinig vermogen. Is de motor dan helemaal niets? In tegendeel. Ondanks bovenstaande kritiekpunten waren wij erg tevreden over deze dieselmotor. Hij is opvallend stil en het schakelen zelf gaat, in tegenstelling tot veel andere semi-automaten, zeer soepel. Daarnaast is de motor ook zeer zuinig in gebruik: zelf kwamen wij na duizend kilometer uit op 1 op 17,5. Een automobilist met een rustige rijstijl moet met gemak 1 op 20 kunnen halen. Er zijn weinig auto’s uit dit segment die deze prestaties evenaren.

Qua stuurgedrag en wegligging krijgt deze auto ook een dikke voldoende. Deze stationwagen is niet gebouwd voor het circuit, maar desondanks kleeft de auto aan de weg en kunnen bochten met een pittige snelheid worden genomen. In combinatie met het gestroomlijnde ontwerp van deze auto is deze auto behoorlijk sportief, wanneer we deze Peugeot afzetten tegen concurrenten. Zoals algemeen erkend beschikt de 508 over een uitstekend onderstel en is de vering goed. Ook in woonwijken met veel drempels is rijden in deze auto, ook achterin, een genot. Een opvallend minpuntje tijdens het rijden is wel het start/stopsysteem. De motor slaat af wanneer de snelheid onder de 8 km/ph komt. Filerijden wordt hiermee een aaneenschakeling van afslaan en starten. Gelukkig kan deze optie worden uitgeschakeld, maar dat neemt niet weg dat Peugeot op dit gebied echt aanpassingen moet doen aan deze auto.

Concluderend kunnen we stellen dat Peugeot een sportieve, ruime en comfortabele auto heeft afgeleverd aan de markt. Dat de auto zo goed scoort in de verkoop en het goed doet in de lijstjes is dan ook niet verwonderlijk. Helemaal wanneer je je bedenkt dat deze auto al vanaf een kleine dertig duizend euro op de oprit staat. Los van enkele minpuntjes als bekerhouders, een te drukke boordcomputer en het turbogat, scoort deze auto een dikke voldoende. Voor de echt sportieve rijders is een auto als de Citroen DS5 een beter alternatief. Voor mensen die op zoek zijn naar een degelijke gezinsauto zonder gekkigheid is de Peugeot 508 SW een hele serieuze optie.