Crossovers doen het goed in Nederland. Hoewel de verkoopcijfers in het eerste kwartaal van dit jaar behoorlijk zijn tegengevallen, doet Renault het met de Captur nog altijd behoorlijk goed. Afgelopen maand zijn er bijna 1000 exemplaren verkocht van deze crossover. Peugeot moet dus behoorlijk aan de bak met de 2008. De techniek van deze auto is gebaseerd op de 208, maar is een stukje hoger en langer. Het is de vervanger van de stationwagon, laatstgenoemde zal niet meer verschijnen.

Het design van de Peugeot is leuk, maar heeft tegelijkertijd wel iets gezapigs. De voorkant is fris en scherp getekend. Vooral de koplampen springen in het oog. De dakrails en de achterzijde van de auto zijn een stuk saaier, de achterkant komt zelfs wat fantasieloos over. De trekhaak is hier echter mede debet aan. Binnenin oogst de 2008 niets dan lof. We komen er een prachtig interieur tegen. De klokken zijn extra hoog en boven het stuur geplaatst waardoor het zicht op de snelheidsmeter wordt geoptimaliseerd. Het kleine stuurwiel ligt goed in de hand, een deel van de bediening voor audio en navigatie is via het stuur te bedienen, de stick voor cruisecontrole vinden we achter het stuur. Dat is opmerkelijk, mede gezien het feit dat vrijwel alle fabrikanten hiervan afscheid hebben genomen. Ruimte is er voldoende, de kofferbak meet 350 liter. Op de achterbank is het goed toeven voor personen tot een lengte van 1 meter 85. De beenruimte is wel wat beperkt.

De Peugeot 2008 is leverbaar met diverse motoren. Twee diesels en een dito aantal benzinemotoren. Laatstgenoemde leveren 82 en 120pk. Wij rijden in de versie met 120pk. Qua diesels is de keuze tussen een 92pk sterke 1.6 motor of een 115pk motor met dezelfde cilinderinhoud. Alle motoren komen in aanmerking voor twintig procent bijtelling, behalve de 120pk versie waar wij mee reden.  Maakt dit gegeven deze motor onverkoopbaar voor de Nederlandse markt? In onze ogen valt dit wel mee. De 1.6 benzine heeft best wel wat pit, maar hiervoor moet de motor wel meer dan 2.000 toeren draaien. Volgens de fabriek kan er in 9,5 seconden honderd worden gereden en ligt de top op kilometer of 196 per uur. Het gemiddelde verbruik zou volgens de testscore 5,9 liter per honderd kilometer moeten bedragen, maar in praktijk ligt deze rond de 7 liter benzine voor elke honderd kilometer die er afgelegd moet worden.

Het comfort tijdens het rijden is voldoende. Het onderstel heeft – mede door de geringe wielbasis – wel wat moeite met korte oneffenheden zoals steile drempels. Op de langere afstanden is de bodemgroep desondanks behoorlijk vergevingsgezind. Het stuurgedrag bestempelen we als neutraal, niet sportief maar ook niet overdreven indirect. Voordat de reis echter kan beginnen moet de bestemming nog worden ingevoerd. Dit werkt in de Peugeot 2008 naar behoren, alhoewel het knopje voor de bediening hiervan nogal klein is. Dit veroorzaakt vrij snel kramp, met name bij het invoeren van lange of meerdere adressen. De uitstraling van het entertainmentsysteem is dik in orde en datzelfde predicaat krijg het audiosysteem. Het beluisteren van muziek kan naast radio en cd ook via USB, bluetooth en Aux-uitsluiting, precies zoals het hoort.

De Peugeot 2008 kost in Nederland sowieso 17.290 euro. Voor dat geld krijg je de 1.2 benzinemotor en een redelijk kale uitrusting. Renault heeft het netjes gedaan om de Captur voor bijna duizend euro minder af te leveren. Toch is het dashboard van de Peugeot een stuk mooier en kwalitatief hoogstaander. Voor een 1.6 benzinemotor die met de nodige spullen is uitgerust betaal je al snel 24 duizend euro. Daarvoor heb je dan ook echt veel luxe aan boord, zoals lederen bekleding, stoelverwarming en een licht- en regensensor. Voor de liefhebbers van een hoge zit en een mooi uitzicht op het dashboard moet de 2008 genoeg te bieden hebben.