Stel: je mag een nieuwe auto uitkiezen. Voor de nieuwe functie binnen het bedrijf moet je veel op pad. Het lijkt een logische keuze om dan te gaan kijken naar auto’s met een lage bijtelling. Een voor de hand liggend model zou dan de Peugeot 308 zijn. De BlueHDi 120 komt nog dit hele jaar in aanmerking voor 14% bijtelling. Toch kan er ook een andere beslissing gemaakt worden. Plezier is voor jou ondergeschikt aan geld en je houdt er wel van om op te schieten. Voilà, daarvoor heeft het Franse merk de Peugeot 308 GT in leven geroepen. Op dit moment de meest krachtige 308. Je zou haast vermoeden dat de oude slogan ‘zo’n sterk nummer’ weer wordt afgestoft, maar dat is niet het geval. Voor liefhebbers van nog meer geweld komt binnenkort de GTI, maar wij testen de 308 GT. Een krachtpatser met 205pk.

Auto van het jaar 2014. Dat is de titel die de 308 binnen sleepte. De combinatie van een fraai design en vernieuwende techniek is één van de punten waarop de Peugeot is verkozen. Wat betreft het ontwerp geven we de jury graag gelijk, het is een fraai ogende auto. Binnen valt vooral het kleine stuurtje op. Hierdoor gaat het sturen gemakkelijker en wordt de wendbaarheid van de koets vergroot. Het glazen dak snoept een deeltje van de hoofdruimte weg, maar toch kunnen volwassenen nog prima zitten. Achterin wordt het net iets lastiger doordat de ruimte voor het hoofd daar wat beperkter is.

Luxe aan boord is er volop. Lederen stoelen, stoelverwarming, elektrische stoelverstelling, het is allemaal aanwezig. Ook heeft de Peugeot adaptieve cruise controle. Het is echter niet de techniek die we al kennen. Het systeem berekent de afstand en de snelheid van de voorganger en stelt op die snelheid de cruise controle in. Zodra er echter flink wordt geremd, moet je zelf de controle overnemen. Oppassen geblazen dus met dit systeem. Wat ons betreft kan deze optie beter niet aangevinkt worden tijdens de aanschaf. Het belangrijkste element van deze GT is zijn motor. De 1.6 benzine levert meer dan tweehonderd paarden en kan daardoor in 7,5 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 235 km/u en dat is behoorlijk fors.

De Peugeot 308 GT staat net een tree lager dan de GTI’s  van de C-segment hothatches. Daarom is het geen echte sportieveling, maar wel een echte GT. Het is vooral een auto waarmee je heel snel, maar ook comfortabel naar Zuid-Europa kan cruisen. De vering en demping is namelijk strak, maar het wordt nooit stuiterig. Bochten kunnen behoorlijk sportief worden genomen. De koers blijft rotsvast. Bij een nat wegdek kan de auto over de voorwielen wegglijden. De zesbak laat zich soepel bedienen, maar de slagen zijn vrij lang. Daardoor is een potje snel schakelen geen kinderspel. Door de speakers komt een kunstmatig motorgeluid, dat echter niet snel hinderlijk wordt. Wanneer je er echter aan gewend bent, kan het bij sommige mensen irritaties opleveren. Het systeem kan alleen uit wanneer de sportstand is uitgeschakeld. Een tussenweg is er niet, en dat is jammer. Toch weet de 308 GT wel te overtuigen qua sportieve prestaties en een fris uiterlijk. Voor 33 duizend euro verwisselt hij van eigenaar.