Ruim vier jaar na de introductie heeft Peugeot de 5008 een opfrisbeurt gegeven. Hoewel zijn voorganger relatief goed met de tijd mee kwam, presenteerde Peugeot in 2013 de gefacelifte midi-MPV. Terwijl eerst de Duitse Volkswagen Touran een kleine monopolie genoot in het midi-marktsegment, moest zij de twee jaren na de introductie van de 5008 het onderspit delven. Vanaf 2012 zetten de verkopen van het model echter een flinke daling in. De vraag is of Peugeot met deze facelift weer haar marktstatus van na de introductie kan verkrijgen. Om dat uit te zoeken reden wij met de gefacelifte 5008.
Wanneer we kijken naar de voorzijde lijkt het model een flinke verandering te zijn ondergaan. De grote koplampen met uitdrukkelijk chromen-omlijsting heeft plaats gemaakt voor een frisse, stoere look. De lijnen lopen door in strakke vormen en de lampen ogen een stuk meer bij de tijd. Als we naar de achterzijde van de Peugeot kijken, zien we dat – behalve  een kleine verandering van de plaats van het Peugeot-logo – er vrijwel niets is veranderd. Dit is te verklaren vanuit het oorspronkelijk moderne design. De vernieuwingen aan het exterieur plaatsen de 5008 weer in de lijn van het design van de nieuwere Peugeot-modellen.
Als we kijken naar het interieur zien we ook daar minimale wijzigingen. Het geheel steekt overzichtelijk en gestructureerd in elkaar. Het navigatiesysteem is echter nogal even wennen. Het systeem had logischer en sneller kunnen functioneren door betere software te implementeren.  In het klokkenpanel vinden we – het voor Peugeotrijders bekende – rode  klein displaytje met daarop  informatie over het verbruik en dergelijke. Anno 2015 hadden we toch graag wel wat anders gezien. Waar de 5008 in uitblinkt is ruimte. Een kofferbak met een flink bagageruim, waar veel in kwijt kan. Bij het omklappen van de achterbank ontstaat zelfs een laadruimte van meer dan 1700 liter. Bij onze testauto was de standaard uitvoering van vijf-personen van toepassing, maar bij elke uitvoering is de 5008 tegen een meerprijs van duizend euro om te toveren tot een zevenzitter.
De rijervaring had zowel voor- als nadelen. De handgeschakelde versnellingsbak van de 1.6 VTi sterke Fransman met 120 pk reageerde niet altijd soepel, en heeft korte verzetten. Het bedrag dat bij de pomp moest worden afgerekend viel ons alleszins mee, de verbruiksmonitor kwam erg dicht bij fabrieksopgave (6,9 l/100km). Het comfortabele onderstel maakt de 5008 een heerlijke reisauto. Ook ligt de auto stabiel op de weg en merk je als inzittende weinig van oneffenheden in de weg. De stoelen zitten voortreffelijk. Voor een conclusie over de gefacelifte 5008 is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat de testauto alleen beschikt over een basisuitrusting. Dit zie je dan ook terug in de scherpe nieuwprijs van 29 mille. Voor die prijs is het een prima gezinsauto die anno 2015 serieus concurreert op het midi-MPV segment.