Test Peugeot 5008 SUV

Afbeelding 1 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 2 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 3 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 4 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 5 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 6 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 7 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 8 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 9 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 10 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 11 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 12 - Test Peugeot 5008 SUV
Afbeelding 13 - Test Peugeot 5008 SUV

De markt van MPV’s zit in een diep dal. Familiebusjes en 7-zitters worden de laatste jaren meer verguisd dan verkocht. De consument wil SUV’s en crossovers, ‘sportieve’ auto’s die aansluiten bij hun lifestyle. De vraag naar SUV’s wordt door tal van fabrikanten beantwoord en het aanbod is dus gigantisch. Peugeot doet met de 2008 SUV, 3008 SUV en 5008 SUV ook een flinke duit in het zakje.  Wat direct opvalt is dat Peugeot overal maar ‘SUV’ achter plakt. Is dit slechts een marketingtruc die Peugeot gebruikt om de auto’s aan de man te brengen of zijn deze auto’s daadwerkelijk sportief en breed inzetbaar? Deze week rijden we met de grootste van de drie, de 5008 SUV en we testen of hij zijn naam een beetje eer aandoet.

Herinnert u zich nog de vorige generatie Peugeot 5008, dat ietwat lelijke en moeilijk te plaatsen familiebusje? In ieder geval kunnen we concluderen dat de nieuwe Peugeot 5008 SUV er een stuk beter uitziet. De auto is ten opzichte van zijn voorganger een stukje opgehoogd en daardoor staat er echt wel een stoere en sportief uitziende auto. Van buiten is de auto goed geslaagd en de vormgeving verdient zeker het label SUV. Wie aan SUV denkt, die denkt doorgaans ook aan vierwielaandrijving. Echter wordt een dergelijk systeem niet geleverd door Peugeot. Wel kun je kiezen voor Advanced Grip Control, een systeem dat, afhankelijk van de ondergrond, het toerental bepaald en de krachten over de voorwielen slim verdeeld.

Wie opzoek is naar ruimte moet zeker eens gaan kijken bij de Peugeot 5008 SUV. We komen direct met keiharde cijfers; 950 liter met de bank opgeklapt en meer dan 2000 liter aan bagageruimte met de achterbank plat. Daarmee doet de Peugeot niet onder voor een ruimtewonder als de Skoda Kodiaq. Al die ruimte komt het meest ten goede aan het zitcomfort. Er is voldoende ruimte voor drie volwassenen op de tweede zitrij en ook op de derde zitrij is de ruimte behoorlijk. In de rest van het interieur zien we dat Peugeot een flinke stap voorwaarts aan het zetten is. De afwerking is van hoog niveau en er worden mooie materialen gebruikt. Het hoogtepunt van het interieur is de vernieuwde i-Cockpit, een volledig digitaal scherm dat bovendien gemakkelijk te bedienen is. Het enige minpunt is het gebruik van de fletse kleuren in het scherm, hierdoor lijkt het soms net een futuristisch computerspel.

De Peugeot 5008 SUV oogt dus stoer en ook van binnenin scoort de auto genoeg punten om SUV genoemd te worden, maar hoe zit dat met de rijeigenschappen. Zoals we van Peugeot verwachten is de auto behoorlijk zacht gedempt, verkeersdrempels en oneffenheden worden comfortabel weggewerkt. Toch rijdt de 5008 SUV ook voldoende sportief en door zijn lichte besturing valt de grote auto relatief makkelijk te manoeuvreren. Die lichte besturing houdt hij overigens vast op de snelweg, waardoor het stuurgedrag wat nerveus aanvoelt. Eigenlijk ben dan constant aan het corrigeren, niet echt prettig op de lange afstanden. In onze testauto ligt de 1.2 liter 3-cillinder benzinemotor met 130 PK. Een motor met genoeg vermogen voor in Nederland die bovendien 1100 kilogram mag trekken. Naast de 1.2 benzine levert Peugeot een 1.6 liter 4-cillinder met 165 PK.  Diesels zijn er ook in de vorm van een 1.6 liter met 120 PK en het topmodel, een 2.0 liter met 180 PK.

Peugeot levert dit ruimtewonder in maar liefst zes verschillende uitvoeringen. De prijzen starten bij €33.210,- voor een Peugeot 5008 SUV Acces. Wat opvalt is dat de standaarduitrusting behoorlijk karig is. Een kleine hoeveelheid aan veiligheidssystemen wordt bijvoorbeeld pas standaard op de meer dan €38.000,- kostende GT-line. Als we kijken naar andere 7-zits SUV’s zien we hele andere vanafprijzen, met bijna €29.000,- voor een Skoda Kodiaq en iets meer dan €31.000,- voor een Nissan X-Trail. In de basis is de concurrentie dus fors goedkoper, maar met dezelfde uitrusting bevinden de Skoda en de Nissan zich in hetzelfde prijsgebied als de Peugeot 5008 SUV. Daarnaast is de Peugeot zeker niet de saaiste van dit trio en wij vinden hem absoluut het overwegen waard. 


+Pluspunten
Waanzinnig veel ruimte
Afwerking en materiaalgebruik
Digitale I-Cockpit
-Minpunten
Nerveus stuurgedrag
Hoge vanafprijs