Bedrijfsbusjes moet het vaak niet hebben van hun uiterlijk. Het zijn werkpaarden, die de ondernemer moeten voorzien in alle gemakken. Toch zien we de laatste jaren een trend waarbij er ook steeds meer op niet-utilistische zaken wordt gelet. De nieuwe Peugeot Expert is daar een voorbeeld van. De neus van het model is weer geheel in lijn met de rest van de familie, en het ziet er best fraai uit. Natuurlijk, je zult zelden iemand zijn nek zien verdraaien als je erin rijdt. Wat vooral is opgeknapt is het rijcomfort. Wij zoeken uit wat dit werkpaard ons te bieden heeft.

Er zijn verschillende motoriseringen beschikbaar in de nieuwe Peugeot Expert. Opvallend genoeg zijn het allemaal diesels, maar dat is natuurlijk eenvoudig te verklaren vanuit fiscaal perspectief. Onderaan staat de 1.6 BlueHDi met 95pk. Een echte basismotor, die er voor de ondernemer met de kleine beurs is. Daarboven staat de 115pk sterke diesel, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Vervolgens is er nog een 120, 150 en 180pk variant leverbaar. De meest krachtige versie is alleen met automaat te verkrijgen. Dat luxe in dit segment steeds normaler wordt, merken we aan de uitrusting van het testmodel. Daar is navigatie en cruise controle aanwezig. Dit soort zaken waren voorheen niet leverbaar in dit segment. Achterin een enorme laadruimte van 4,5 m3, waarin je zelfs een matras kunt leggen. Volgend jaar komt de campingversie van dit model, dus avonturiers moeten nog even afwachten.

Eenmaal ingestapt valt op dat de instap behoorlijk hoog is. Het uitzicht over de weg is voortreffelijk, je overziet alles. De stoelen zitten goed, maar kunnen vanwege de tussenwand niet zo ver schuin achterover worden gezet. Eenmaal gestart komt de 120pk diesel tot leven. Bij koude omstandigheden is de motor behoorlijk rumoerig, maar zodra de motor op stoom (temperatuur) is gekomen, verdwijnt het motorgeluid meer naar de achtergrond. Opvallend is ook dat de isolatie erg goed is. Zelfs bij 120 kilometer per uur merk je maar weinig van het omgevingsgeluid op de snelweg. Ook het bandengeruis valt mee. De isolatie is dus sterk verbeterd. Het rijcomfort is hoog, natuurlijk profiteer je van de redelijk lange wielbasis, maar ook het onderstel is behoorlijk op comfort afgesteld. Wanneer je op de snelweg rijdt, valt wel op dat het stuurgedrag een beetje zoekerig wordt.

Het verbruik van de Peugeot Expert is behoorlijk gunstig. Reken op 1 liter diesel per 15 kilometer, en je zit aardig in de goede richting. Dat is best netjes voor een auto van dit formaat. Omdat we in dit segment zelden auto’s hebben getest, kunnen we een lastige vergelijking maken op dat vlak. Toch leren ervaringen van bestuurder op internet ons dat de Peugeot Expert in relatie tot andere modellen behoorlijk goed scoort. Een groot pluspunt dus. Een ander voordeel is z’n prijs. Want met 17 duizend euro voor het standaardmodel (zonder airco!), ben je voordeliger uit dan bij de concurrentie. Een meer aangekleed model staat er voor pakweg tienduizend euro meer, maar dan heb je ook echt alle denkbare opties. Concluderend kan worden gesteld dat vooral het rijcomfort en de isolatie er sterk op vooruit zijn gegaan. Voor Peugeot is dit een nieuwe stap naar de toekomst, wat ons betreft in de goede richting!