Renault is vaak een trendsetter op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe modellen in autoland. Dat waren ze bijvoorbeeld op het gebied van de MPV, een ruime auto die een ware uitkomst bleek voor veel gezinnen. Inmiddels is het tij een beetje gekeerd. De Captur vormt momenteel een belangrijker model dan de Scenic. De reden? Steeds meer mensen kiezen voor een compact model met een hoge instap. Als het uiterlijk ook nog eens stoer is, is dat helemaal mooi meegenomen. Met die opdracht op zak ging de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker aan de slag. Het resultaat mag er wezen!

Voortaan beschikt de Scenic – zowel de ‘normale’ als de ‘grand’ – standaard over 20 inch lichtmetaal. Dat geeft ‘m een prachtige uitstraling, een stuk stoerder dan zijn voorganger. De eerste generaties Scenic kenmerkten zich door een braaf uiterlijk, denk aan de eerste Megane Scenic en de daaropvolgende zeer succesvolle generatie van de MPV. Van modeljaar 2000-2002 zie je nog steeds erg veel exemplaren rondrijden, meestal uitgevoerd in een neutrale grijze kleur. Daaraan is te zien dat de Renault echt geworteld is in onze samenleving. Terug naar het heden. De huidige generatie is dus een stuk stoerder dan zijn voorganger. Iets wat ook terugkomt in het interieur. Laten we een kijkje nemen.

Het materiaalgebruik is behoorlijk goed, het afwerkingsniveau staat op een hoger plan dan eerder. Het familiegezicht komt heel duidelijk terug in het interieur. Dat betekent een frivool dashboard, met een bescheiden aantal knoppen. Het centrale geplaatste (grote) scherm laat zien dat hij met zijn tijd is meegegaan. Eerder vonden we dit scherm al terug in de Espace, Talisman en Megane. De zitpositie is heel behoorlijk, en de lederen stoelen bieden meer dan voldoende zijdelingse steun. Achterin zijn er allerlei handige opbergmogelijkheden. Ook vinden we een tafeltje waar een smartphone op kan worden geplaatst, en tal van USB-aansluitingen. De stoelen zijn afzonderlijk verstelbaar, voor veel mensen een reden om voor de MPV te gaan. We rijden de Scenic in TCe130 uitvoering, met een prima vermogen van 130pk. Daarmee kom je goed mee met het dagelijkse verkeer.

Voor liefhebbers van cijfers, honderd kilometer per uur wordt in 11,6 seconden bereikt en de top ligt op 195 kilometer per uur. Volgens de fabriek lust de Scenic 5,8 liter per 100 km, maar reken daar in de praktijk net als vrijwel altijd ongeveer 1 a 1,5 liter extra bij. De Scenic is verkrijgbaar in verschillende motorisering. Voor iets meer dan 25.000 euro heb je de TCe 115. Die is iets trager dan ons testmodel, dat vanaf 28.000 euro te verkrijgen is. Op dieselgebied zijn er drie smaken. Je kunt gaan voor de 110, 130 of 160. De prijzen liggen daar trouwens wel fors hoger, pas vanaf 31 mille kan je dieselen. De nieuwe Renault Scenic heeft zich tijdens deze test bewezen als een uiterst comfortabele, vriendelijke en innovatieve reisgenoot. Het praktische gebruikersgemak is groot, met tal van opbergmogelijkheden. Blijft de vraag staan waarom je zou kiezen voor een MPV. Je kunt immers in eigen huis ook kiezen voor de Kadjar. Wij denken dat de Scenic met zijn prachtige uiterlijk zeker de harten van potentiele kopers blijft stelen. Complimenten voor de designer!

Benieuwd naar de Renault Scenic Private lease? Check de link.