Met een energie-label A en 14 procent bijtelling moest de nieuwe Suzuki Alto bij introductie drie jaar geleden de succesvolle Alto uit 2006 doen vergeten. Inmiddels zijn er al weer 28.000 exemplaren over de toonbank gegaan en kan Suzuki met recht spreken van een serieuze comeback. Het zuinigheidswonder dat ook BPM en wegenbelastingvrij is, staat met een verbruik van 1 op 23 garant voor  zuinige prestaties. Wij reden met de Exclusive, de meest uitgebreide uitvoering van de Alto die voor een bedrag van 9.990 euro toch behoorlijk wat luxe voor zijn klasse met zich meebrengt. De radio met mp3speler, airconditioning, lichtmetalen velgen en de veiligheidsvoorzieningen in de auto  geven de Alto een sterke positie in zijn klasse. Naast de Exclusive-versie is de Alto ook beschikbaar in een base en comfort uitvoering.

Het interieur van de Alto is fris en vrolijk vormgegeven. Het bestaat voornamelijk uit goedkope materialen, maar echte luxe mag je ook niet verwachten van een scherpgepreisde auto in deze klasse. Het dashboard ziet er goedkoop maar wel rustig en gedegen uit en maakt een duurzame indruk. De voorstoelen zitten comfortabel en je hebt voldoende (been)ruimte. Een klein minpunt is wel dat hoofdsteunen in de stoel zelf  geïntegreerd zijn en daardoor niet in hoogte verstelbaar zijn. De Alto is erg compact vormgegeven met als resultaat dat zowel bagage- als de beenruimte achterin erg beperkt is. De bagageruimte bedraagt 129 liter en is uit te breiden tot 774 liter door de achterstoelen in te klappen.

Op het gebied van rijeigenschappen en wegligging scoort de Alto een ruime voldoende. De 1.0 liter 3 cilinder motor beschikt over 68 pk. Het ritje van 0-100 kost 14,0 seconden en de maximumsnelheid ligt 155 km/u. Dit zijn zeker geen sportieve cijfers, maar dit zal voor de doelgroep ook niet het onderdeel zijn waarop de Alto word beoordeeld. Ondanks dit rijdt de Alto nog best pittig. De Alto ligt zoals al eerder gezegd goed op de weg en reageert lekker in de bochten. Tot op hoge snelheden ligt de Alto stabiel of de weg. Een minpunt van de motor is wel dat het een rauw geluid voortbrengt wat vooral bij accelereren goed hoorbaar is. Vooral omdat het aangrijpingspunt bij het schakelen bijzonder klein is. Het verbruik van de motor is uitzonderlijk laag voor een afstand van 100 km vraagt de motor slechts 4,3 liter. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op een verbruik van 4,9 liter per 100 km wat dus iets hoger ligt dan de fabrieksopgave.

Een stoere voorbumper en de lichtmetalen velgen en de (optionele) achterspoiler geven deze auto een sportieve tint wat 65+ imago van het oude model tot het verleden doet behoren.  De aerodynamische vormgeving komt origineel over en  bespaart volgens de makers ook aanzienlijk brandstof . De testauto waar wij in reden heeft  een wit lak in combinatie met zwarte kunststof wat bij deze auto bijzonder goed uit de verf komt en  zeker aan te raden valt.

Concluderend kunnen we stellen dat de Japanners met de  Suzuki Alto succesvol een van zuinigste auto’s in de compacte middelklasse hebben neergezet. Voor een bedrag van 9.990 biedt de Alto zelfs  een beetje luxe. De Alto is echter niet de enige in zijn klasse. Bij het zoeken naar een zuinige compacte budget auto tref je al gauw een gevarieerd aanbod. De belangrijkste concurrenten voor de Alto zijn de Toyota Aygo en de Kia Picanto. Naar de concurrentie toe onderscheid de Alto zich voornamelijk  in zijn weggedrag waar hij zeker boven gemiddeld scoort. Als u op zoek bent naar een zuinige auto met  A-label, BPM en wegenbelastingvrij dan zult  aan de Alto in ieder geval een trouwe partner hebben.