Het B-segment is een uiterst druk bevochten terrein. Talloze automerken vechten elkaar de tent uit, en bijna elk merk heeft wel een speler in dit gamma van de markt. Ondanks het feit dat de crossover aan populariteit wint, weet deze carrosserievorm nog niet in alle delen van de autowereld door te dringen. Vandaar ook dat er zoveel merken zijn die inspelen op deze modellen. Voor de volledigheid noemen we kort de belangrijkste spelers. Alfa Romeo heeft de Mito, Audi voor de premiummarkt de A1, Citroën de C3, Dacia heeft de Sandero, en verder noemen we nog de DS3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Mini met de Mini, de Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo en Toyota Yaris. Tegen ál die concurrentie moet de Suzuki Swift het opnemen. Een zware opgave.

De Swift scoort al onmiddellijk punten als het gaat om uitstraling en motorisering. En voor dat laatste gold zelfs wel een noodzaak. Een turbomotor met driecilinder is eerder regel dan uitzondering in dit segment. Suzuki heeft een 1.0 boosterjet turbobenzine motor. Het testmodel heeft zelfs een hybride tintje, want een klein accupakket ondersteunt tijdens opstarten en schakelen. Daardoor wordt het verbruik nog meer beperkt. Het lage gewicht van net iets meer dan 800 kilo speelt hierin een leidende rol. Over de uitstraling gesproken, voortaan oogt hij een stuk frivoler. Sommigen vergelijken de voorlampen zelfs met die van een Jaguar F-type. Ons gaat die vergelijking te ver, maar fraai noemen we de koets zeker. Wel is de achterzijde behoorlijk afgeplat en ziet er daardoor wat saai uit. Wellicht dat dit ook komt door de rode kleur, een blauwe tint zou al veel verbeteren.

Het interieur straalt een beetje saaiheid uit, maar zit wel goed in elkaar. De afwerking is van een acceptabel niveau. Opvallend is de enorme hoeveelheid luxe die er aan boord is. We noemen bijvoorbeeld adaptieve cruise controle, die qua concurrentie alleen bij een paar is te vinden. Het is een noviteit die snel wordt doorgevoerd in het B-segment, maar nog lang niet overal gemeengoed is. Het geeft aan dat het merk druk bezig is om snel te vernieuwen. Het navigatiesysteem functioneert naar behoren. De indeling is vrij logisch, maar het geheel oogt wel wat goedkoop. De zitpositie is snel gevonden, en middels een druk op de start-stop knop komt de driecilinder tot leven. Het motorgeluid is beperkt tot de achtergrond. Tijd om op pad te gaan!

De versnellingspook schakelt eenvoudig en soepel. Je merkt al snel dat er veel pit in dit model zit. Dat komt natuurlijk door de combinatie van het redelijke vermogen en het lage gewicht. Daardoor duurt een sprint gevoelsmatig veel korter dan de meer dan 10 seconden die de fabriek voor een sprint van nul naar honderd rekent. De topsnelheid is eveneens dik voor mekaar met 195 kilometer per uur. Het zijn waarden die je niet zult rijden met deze Swift, maar voor de compleetheid vermelden we ‘m toch. De Suzuki Swift is tijdens deze testperiode een fijne B-segmenter gebleken, die vooral uitblinkt in de complete uitrusting voor een relatief lage prijs. Immers, voor 20 mille is de afgeladen Swift de jouwe. In die versie kom je niets tekort. Hoewel de afwerking en het uiterlijk nog wat tekort schieten, rekenen we absoluut op een succesvolle carrière!