De huidige generatie van de Suzuki Swift reden we vorig jaar oktober. Tijdens die test concludeerden we dat de Swift als één van de weinige Aziatische auto’s een duidelijke X-factor heeft. Veel mensen vinden ‘m geinig ogen, en vooral in de rode kleur zoals ons testmodel ziet de Swift Sport er leuk uit. Aan de andere kant is het juist een erg sportieve verschijning, dankzij een andere grille dan de ‘normale’ Swift, sideskirts en een diffusor aan de achterkant. De redactie van Autoverhaal zocht als één van de eersten voor een langere periode uit hoe het zit met het sportieve karakter van deze Swift.

Aan de binnenkant is er niet zo gek veel veranderd ten opzichte van het reguliere model. De rode stiksels op het lederen stuurwiel, de voorstoelen en de versnellingspook verraden echter onmiddellijk dat je je in een bijzonder model van de Swift bevindt. De kuipstoelen zijn eveneens een duidelijk aanwijsbaar signaal van een sportieve entiteit. Verder is de ergonomie in orde en steekt het dashboard goed in elkaar. Alle knoppen zijn eenvoudig te vinden en de bediening op het stuur voor audio en cruise controle geschiedt middels uitermate fraaie knoppen.

De verdeling van de snelheidsmeter gaat opmerkelijk genoeg in stapjes van dertig, maar ten tijde van algemene beperking van de snelheid in- en buiten de bebouwde kom, komen de cijfers van snelheidsaanduiding 30 en 60 goed van pas. In tegenstelling tot de -qua vermogen- veelal ruimer bemeten concurrenten, heeft deze Swift een pittige 1.6 litermotor aan boord met een vermogen van 136pk. Tijdens de eerste kilometers vroegen we ons even hardop af of we wel het juiste exemplaar hadden meegekregen. Tot 4.000 toeren is er namelijk nog bar weinig te merken van dit vermogen. De Swift komt op lage toeren goed mee in het verkeer, maar ook niet meer dan dat. Het echte vuurwerk bleef uit, totdat we de naald van de toerenteller eens een stuk hoger lieten komen. Vanaf 4.000 toeren ontpopt de Swift zich als een ware sporter, op zo’n manier dat het elke keer weer een feest is om uit te vinden hoe rap ‘ie is.

Liefhebbers van cijfertjes zullen benieuwd zijn naar de prestaties van de Swift. Op papier sprint ‘ie in 8,7 seconden naar de bekende mijlpaal van honderd kilometer per uur en de topsnelheid ligt in theorie op 195 kilometer per uur. In praktijk zal die topsnelheid vermoedelijk iets hoger liggen, zoals een Duitse collega bemerkte. Terwijl je zou verwachten dat de Swift door het regelmatig vloeren van het gaspedaal bepaald onzuinig is, valt dit in praktijk reuze mee. Tijdens een gevarieerde rit van meer dan honderd kilometer per uur kwamen we op 5,5 liter op honderd kilometer, zeer netjes dus. Daarbij moet worden vermeldt dat dit gaat om de waarde zoals aangegeven op de boordcomputer, hetgeen soms iets kan afwijken van het praktijk gemiddelde, maar veel is dit niet. Bij het rustig rijden op de snelweg doken we zelfs naar een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 liter per honderd kilometer.

Voor iemand die op zoek is naar een pittig karretje uit het B-segment, moet de keuze niet al te moeilijk zijn. De Swift heeft leuke looks, en heeft standaard al een hoop luxe aan boord. Zo was ons testmodel van veel luxe voorzien, zoals automatische airco, keyless entry, verwarmbare voorstoelen, cruise controle, een goed audiosysteem, elektrische ramen en spiegels die ook elektrisch inklapbaar zijn. Daarnaast zijn de prestaties voortreffelijk en ook het stuurgedrag is prima. Met een prijs van iets meer dan 20.000 euro is de Swift een goede besteding voor in het nieuwe jaar!