Suzuki vond het hoog tijd voor een update van de SX4. Ditmaal wel een hele bijzondere, want het model is langer en breder dan zijn voorganger. De lengte nam toe met 15 centimeter, terwijl de auto ook een centimeter breder is geworden. Dat resulteert in een bagageruimte van 430 liter, maar liefst 160 liter meer dan in het vorige model en één van de grootste in zijn klasse. Daarnaast komt de verlenging ook deels ten goede voor de achterpassagiers, die hun beenruimte met bijna 4 centimeter zagen toenemen. Om de verschillen met zijn voorganger te accentueren, koos het merk voor de toevoeging ’s-Cross’. Het model moet het opnemen tegen bijvoorbeeld de Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX en Opel Mokka.

Het interieur kennen we vanuit de Swift, maar ziet er net wat gelikter uit. Een enorm panoramisch schuif- en kanteldak valt onmiddellijk op, dit raam kan erg ver worden geopend. Daardoor krijg je bijna dezelfde ‘cabrio-ervaring’ als in een Fiat 500C. De stoelen zitten goed maar nodigen niet uit tot de lange ritten, daarvoor zitten ze net niet goed genoeg. De bediening voor de ramen oogt wat goedkoop, maar het werkt wel prima. Met de ergonomie is het bovendien goed in orde. Aan de veiligheid in het interieur is ook gewerkt, de auto heeft standaard zeven airbags, een bandenspanningsindicatie en kreeg vijf sterren op de botsproef van de EuroNCAP.

Veiligheidsbevorderend is verder de optionele vierwielaandrijving, AllGrip genaamd. Op ons testmodel was deze optie aanwezig. Er is een aantal verschillende standen. De automatische stand is het meest ideaal bij normale omstandigheden, in dat geval is er uitsluitend voorwielaandrijving. Pas bij wielspin springt de vierwielaandrijving aan. Voor de keuzestand ‘snow’ kan gekozen worden op onverhard en glibberig terrein, of wanneer er sneeuw ligt. In dat geval is de vierwielaandrijving constant ingeschakeld. Voor het meest ruwe terrein is de functie ‘lock’ in leven geroepen, hierdoor is er constant vierwielaandrijving en zijn de systemen extra waakzaam voor onder- en overstuur. Bij snelheden boven de zestig kilometer per uur schakelt het systeem automatisch over naar ‘snow’. Als laatste is er nog de optie ‘sport’, hierdoor reageert het gasrespons alerter en deze stand is ideale voor het sportieve bochtenwerk.

De 1.6 benzinemotor heeft een vermogen van 120pk, en dat is voldoende. De ongeblazen motor doet het onder normale omstandigheden prima en heeft weinig moeite met het gewicht van de S-cross. Er kan door de benzinevariant een aanhangwagen van 1200 kilo worden getrokken. Dankzij de lagere CO2-uitstoot heeft deze motor 20 procent bijtelling, hetzelfde geldt voor de diesel. Ook het vermogen is hierbij hetzelfde, maar de diesel mag wel 300 kilo meer meezeulen. Het koppel van 320Nm is bovendien best fors te noemen voor een auto van dit formaat. Het verbruik tijdens onze testperiode bedroeg 1 liter per 16 kilometer, een hele nette score. We hebben de afgelopen tijd vaker gezien dat ongeblazen motoren beter scoren dan kleine motoren met een grote turbo.

De prijzen voor de Suzuki SX4 S-cross starten bij 18 mille, maar dan is radio, cruise controle en airco niet inbegrepen. Deze zaken vind je wel terug bij de comfort uitrusting, maar die kost 21 mille. Nog completer is de 23.500 euro kostende Exclusive uitrusting. Hiervoor krijg je automatische airco, bluetooth, een panoramisch dak, keyless entry en verwarmbare buitenspiegels. Aan de top staat de High Executive, deze voegt aan reeds genoemde zaken nog een navigatiesysteem, lederen bekleding, regensensor, parkeersensoren voor en achter en xenon verlichting aan het rijtje toe. Voor die uitvoering moet wel 26 mille worden betaald, maar dan ben je ook helemaal compleet. Een CVT-automaat kost 2000 euro extra, voor vierwielaandrijving moet 3300 euro worden betaald. Dieselen kan pas tegen een forse meerprijs, namelijk 5 mille.