De Volkswagen Golf is al jaren het symbool van Duitse degelijkheid. Tegelijkertijd moet gezegd worden dat er altijd weinig spannends aan deze auto was. Natuurlijk was elk nieuw type een stukje beter dan zijn voorganger, maar iets als een vernieuwend ontwerp is nooit verder gekomen dan de tekentafel. Toch lijkt het erop dat we met de nieuwe Golf VII te maken hebben met een (kleine) trendbreuk. Volkswagen claimt terecht dat hun nieuwste Golf het predicaat ‘volwassen auto’ verdient.

De volwassenheid van de Golf VII blijkt met name uit het nieuwe chassis. Hiermee is de auto een aanzienlijk breder dan zijn voorganger en is in de wielbasis verlengd. Dit resulteert in meer binnenruimte. Met name achterin is er in deze Volkswagen nu ook voor wat langere mensen voldoende beenruimte beschikbaar. Naast het praktische voordeel van deze ‘upgrade’, zorgt dit tegelijkertijd voor een wat stoerdere uitstraling. Samen met de agressievere en dynamische vormgeving is de nieuwe Golf net stukje uitdagender dan zijn voorganger.

Rijden is met deze auto een feest. Ons testmodel heeft een 1.4 TSI-motor met een DSG-automaat. Deze combinatie maakt de Golf tot een zeer pittige auto, die zeer snel opschakelt. Met name in een wat hoger toerental levert deze 140 pk vol vermogen. In de sportstand is vanaf 1000 toeren al maximaal vermogen beschikbaar. Ondanks deze behoorlijke specificaties is het opgegeven verbruik opvallend laag: 5,0 liter per 100 kilometer. In praktijk moeten hier zeker 1 a 2 liters bij op worden geteld, wat maakt dat dit type zo’n 14 kilometer op 1 liter benzine rijdt. Hoewel dit niet bepaald zuinig is, zal het A-label en de 20% de Volkswagen Golf VII tot een interessante optie maken. De wegligging is goed. Deze auto is nog steeds geen sportwagen, maar de auto is behoorlijk wegvast. Ook ander wat extremere weersomstandigheden is de Golf nog steeds goed in staat zichzelf te corrigeren.

Onze testauto kost in de showroom een kleine 40 mille, dus dan verwacht je wat. De luxe komt met name terug in de luxe snufjes. Zo beschikt de Golf over front control met adaptieve cruise control. Hierdoor past de auto zijn snelheid automatisch aan, aan zijn voorgangers. Hier zijn wij erg enthousiast over. Ook wanneer de bestuurder even niet oplet en dreigt in te rijden op een file, reageert het systeem zeer accuraat. Een ander snufje is lane assist, het systeem wat de auto binnen de belijning dient te houden, zijn wij wat minder van onder de indruk. Naast het feit dat veel belijning over het hoofd wordt gezien, is de auto constant aan het bijsturen en voelt het stuur hierdoor zwaar aan. Automatisch legt men het stuur vervolgens wat losser in de handen, wat resulteert in een irritant waarschuwingssignaal en een melding waaruit blijkt dat de bestuurder zelf ook nog wat moet doen.

Het interieur van de Golf ziet er gelikt uit. Duitse degelijkheid gecombineerd met een strak design passen precies bij het nieuwe pad wat de Golf VII in is geslagen. Mooie details, zoals de sierlijsten, geven de auto een luxe uitstraling. Gelukkig blijft het dashboard, zoals we gewend zijn van Volkswagen, rustig en overzichtelijk. Het ingebouwde navigatiesysteem met touchscreen is erg intuïtief bedienbaar. Wel is het bijvoorbeeld in een woonwijk met veel zijstraten soms lastig om precies te zien welke straat moet worden ingeslagen. Dit is een kwestie van wennen aan het systeem.

Het is duidelijk dat je met de nieuwe Golf VII een zeer complete auto op de stoep hebt staan. De ruimte, het design, de nieuwe snufjes en de motor zijn de kracht van deze populaire Volkswagen. Met alle opties is het aantal euro’s dat moet worden neergeteld aanzienlijk voor een auto van deze klasse. Toch maakt de Golf deze prijs wel waar en zal de liefhebber hier zeker erg veel plezier aan beleven.