De Volvo V40 is dé lievelingsauto van de meeste zakelijke rijders. Bijna elke werknemer heeft wel een collega die er in rijdt. Naast het feit dat de V40 qua design bij veel mensen erg in de smaak is gevallen, is het vooral ook een zaak van fiscale voordelen. Immers, in het verleden is de Volvo V40 leverbaar geweest met slechts 14 procent bijtelling. Voor enkele geluksvogels betrof dit zelfs de 190pk sterke D4. De fiscale voordelen behoren inmiddels tot het verleden, de Zweed moet nu dus weer op eigen kracht zijn winst behalen. Dat wordt nog een behoorlijke klus, want het aanbod is natuurlijk ontzettend groot. Reden genoeg voor het merk uit het hoge noorden om het model even flink onder handen te nemen. De vernieuwde versie moet er weer even tegenaan en moet rijders van andere C-segmenters zien verleiden om de overstap te maken.

De uiterlijke wijzigingen zijn behoorlijk beperkt gebleven. We noteren een gewijzigd front, enkele aanpassingen aan het interieur en verder blijft het bij een paar details. Geen schokkend nieuws dus. Het belangrijkste dat veranderd is aan de voorzijde, zijn de koplampen. De hammer van Thor zwaait hier zijn scepter, getuige de afdruk in de lichtunits aan de voorzijde. Voor veel mensen was het uiterlijk dé reden om te kiezen voor de noorderling, daar is dus weinig aan veranderd. Het belangrijkste nieuws komt van onder de motorkap, waar een gloednieuwe generatie motoren de dienst uitmaakt. Wij rijden in de vernieuwde T3, een 150pk sterke benzinemotor. De fabrieksopgave vermeldt een hoger verbruik, maar de prestaties zijn ook toegenomen. In een luttele 8,3 seconden weet hij naar honderd te spurten, een knappe prestatie voor een auto met dit vermogen. Liefhebbers van nog iets meer power kunnen gaan voor de T4. Dieselen kan uiteraard ook, in de voor ons Nederlanders wel bekende D2.

Zeg je Volvo, dan zeg je veiligheid en dat is ook bij de nieuwe generatie weer het geval. Er is gedacht aan tal van veiligheidsopties, en die zijn tegen meerprijs leverbaar. Wat ons betreft blijft adaptieve cruise controle het allerbelangrijkst, want is een optie die je elke dag gebruikt. Vooral in de file is dit heerlijk, je hoeft nauwelijks op te letten, het systeem houdt je voorgangers in de gaten. Het onderstel is duidelijk op comfort afgesteld, de auto blijkt geen bochtenridder. Een kritiekpunt van de vorige generatie was het ruimteaanbod, dat is helaas niet verbeterd in de huidige versie. Immers, er is niets gewijzigd aan de inhoudsmaten.

De Volvo V40 presenteert zich als een zeer waardige concurrent in het C-segment. Dat is erg belangrijk, want de keuze is immers reuze in dit deel van de markt. De afwerking is van een hoog niveau. Wel is het navigatiesysteem nog steeds een doorn in het oog, dit werkt niet naar behoren. Het systeem is traag en niet erg overzichtelijk. Zijn kracht zit in de heerlijke stoelen, het rijcomfort, de techniek – de nieuwe motoren zijn krachtiger en stiller geworden – en natuurlijk zijn imago: een Zweedse auto is en blijft geliefd in ons land. Dat belooft alvast veel goeds voor de verkoopcijfers!