Je bent tegenwoordig allang niet meer veroordeeld tot hybride- of elektrische auto’s, als je uitsluitend binnen de categorie van 14 procent bijtelling wil shoppen. In deze categorie bestaan de auto’s vooral uit kleine of compacte modellen met kleine motoren, de Tesla Roadster en Fisker Karma daargelaten. Ook de Chevrolet Volt en de Opel Ampera hebben behoorlijke afmetingen. Deze modellen hebben echter altijd een elektromotor aan boord. Eigenlijk komt qua sportiviteit en afmetingen alleen de Citroen DS3 in aanmerking voor een vergelijking met de Alfa Romeo MiTo.

De Italiaanse roots komen goed tot uiting bij de MiTo. Hoewel het model alweer enkele jaren op de markt is, oogt het design nog altijd erg goed. Het dashboard is echter een stuk gedateerder dan het uiterlijk. Vooral hard plastic maakt hier de dienst uit en het is zoeken naar zachte materialen. Navigatie ontbreekt, maar is wel optioneel (los) te bestellen als accessoire. Verder is alle ‘basale’ luxe wel aanwezig. Elektrische climate controle, cruise controle, audiobediening vanaf het stuur en een Aux- en USB-aansluiting zijn allemaal te vinden in deze MiTo.

Hoewel het ontbreken van achterdeuren van goede invloed zijn op het uiterlijk van de MiTo, is het praktische aspect hierdoor echter wat beperkter. Beenruimte achterin is er niet echt, om over de hoofdruimte maar niet te spreken. Een lengte van een meter en achtig centimeter is echt de uiterste lengte om fatsoenlijk achterin te kunnen zitten. Met 270 liter is de kofferruimte aanvaadbaar. Bij het neerklappen van de achterbank komt er zelfs een riante 950 liter vrij.

Het verhaal van deze Italiaan ligt vooral in de motor. De tweecilinder benzinemotor met turbo levert 85pk. Op papier totaal geen cijfer waar je van gaat juichen. Bij het starten is er echter een leuke brom te horen. Acceleratie naar honderd zou 12,7 seconden moeten duren, maar in de praktijk blijkt de beleving hier ver boven uit te stijgen. Zelden heb ik zoveel verschil geconstateerd tussen werkelijke snelheid en snelheidsbeleving. Qua beleving duurt de bekende sprint naar honderd zeker minder dan tien seconden, vooral omdat het gepaard gaat met een sportieve brom. De topsnelheid is te vinden bij 172 kilometer per uur, maar opnieuw zijn dit slechts kille cijfers. De sprint van 80 naar 130 gaat zo snel, dat je eigenlijk weinig extra vermogen wenst in deze categorie.

De handgeschakelde zesbak schakelt ietwat stroef en hakerig. Toch went dit vrij snel en is het zeker niet hinderlijk. De eerste verzetten zijn behoorlijk kort en daardoor moet je vaak veel overschakelen, vooral bij volledig accelereren. Het stuurgedrag en gasrespons zijn adaptief in te stellen middels het alreeds bekende DNA-systeem. Er kan worden gekozen uit een dynamische stand, waarbij alles op scherp gaat, een neutrale modus, waarvan de naam reeds genoeg zegt over het resultaat en een all weather optie die vooral ervoor zorgt dat het allemaal safe blijft. Wij hebben vooral in de dynamische stand gereden en in die stand is de Italiaan ronduit sportief te noemen. Excellent voor een auto uit deze bijtellingscategorie.

Met de MiTo heeft Alfa Romeo al jarenlang een succesvol concept in handen. De karakteristieke looks, het sportieve rijgedrag en de compacte afmetingen hebben ervoor gezorgd dat er behoorlijk wat exemplaren over de toonbank zijn gegaan. Vanaf dit jaar heeft het Italiaanse merk echter een zeer belangrijke troef in handen. De Mito Twinair stoot slechts 98 gram CO-2 per kilometer uit, heeft een donkergroen A-label en kan sportieve rij-eigenschappen claimen. Met die combinatie heeft Alfa Romeo wellicht een potentiele opleving in het aantal verkopen in het verschiet.

Test Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir:

Cilinders: 2, in lijn

Kleppen per cilinder: 4

Cilinderinhoud: 875 cc

Max. vermogen: 63 kW (85 pk)

bij 5500 tpm

Max. koppel: 145 Nm

bij 1900 tpm

Acceleratie 0-100: 12,7 sec

Topsnelheid: 172 km/u

Fabrieksopgave: 4,2 liter per 100 km

Testverbruik: 6,8 liter per 100 km