Zomer en auto’s gaan goed samen. Vanaf het begin van de geschiedenis van de auto bestaan ze al: de cabriolets. In de eerste tientallen jaren waren alle auto’s cabrio’s, maar in 1934 was het Peugeot met de 401 die voor het eerst een optioneel te openen of te sluiten dak ontwikkelde. De laatste tien jaar kwam de hardtop steeds meer in zwang: een stalen of aluminium constructie die zich geheel sluit. Puristen zijn niet altijd even enthousiast over deze variant, bovendien wordt de auto er behoorlijk zwaar van. BMW rust de nieuwe 2-serie cabrio uit met een stoffen dak. Gelukkig maar, want daardoor blijft het gewicht rond de 1500 kilo. Nog steeds een behoorlijke kluif, maar in combinatie met een pittige motor maakt dat niet zoveel uit.

Wij rijden de 220i, de inmiddels welbekende tweeliter benzineturbomotor met 184pk. Binnenkort wordt deze motor onder handen genomen, en door een aantal technische aanpassingen moet de motor alerter en krachtiger worden. Wat ons betreft geen overbodige luxe. Want begrijp ons goed, de 184pk sterke tweeliter levert geen kinderachtig werk, maar ergens zou je wensen dat de boel nog wat sneller zou aanvoelen. Vooral bij accelereren duurt het heel even voordat de koets in beweging komt. Eigenlijk spreken de cijfers al boekdelen, in 7,6 seconden naar honderd doen weinig auto’s je na. De topsnelheid van 226 kilometer per uur zal je niet zo vaak bereiken. Tijdens een korte rit langs de oosterburen viel op dat boven de 180 kilometer per uur het stuurgevoel behoorlijk afneemt, waardoor het veiligheidsgevoel wordt verkleind. Soit, er zullen weinig eigenaren zijn die regelmatig deze snelheden bereiken. Het blijft immers een cabrio.

Gelijk valt op dat de koets behoorlijk stijf is. Torderen komt niet in het woordenboek van deze Beier voor. Het maakt ‘m tot een ideale boulevardcruiser. Hij geeft je nooit een opgejaagd gevoel, je doet het liever rustig aan in de 220i. Onderweg zit je behoorlijk goed, zeker voorin. Het typische BMW-dashboard is een feest der herkenning: strak, functioneel en zakelijk. Een M-logo op de onderzijde van het stuur geeft aan dat er een M-sportpakket is gemonteerd. Dat is dus vooral optisch vertoon, want heel snel is de BMW niet. Achterin is het ook nog prima toeven, kleine volwassenen kunnen er naar behoren zitten. De fabrieksopgave vertelt ons dat een verbruik van 6,2 liter per honderd kilometer waarschijnlijk is, maar als we kijken naar de praktijk, dan is 8 liter per honderd kilometer ongeveer de werkelijkheid. Met een 52 liter grote brandstoftank kom je dan alsnog meer dan 600 kilometer ver op één tank.

Dankzij een groot windscherm hebben we tijdens de testperiode nauwelijks last gehad van de wind. Sterker nog; van de geteste cabrio’s is dit één van de meest windstille modellen. De hoog opstaande voorruit zorgt ervoor dat de windcirculatie niet door het interieur voert, en mede dankzij het grote windscherm is het bijna windstil aan boord van de Beier, tot een snelheid van 120 kilometer per uur. Uiteraard, als de achterbank ook in gebruik is, vervalt dit voordeel, maar met z’n tweeën is het goed toeven. De vering en demping zijn dik in orde. Dat houdt in dat de boel aardig op comfort is afgestemd. Echt sportief sturen is er niet bij door het forse gewicht, het zwaartepunt ligt wel laag. Je kunt zeker een hoop plezier hebben met deze cabrio, zeker wanneer de motor binnenkort wordt geüpgraded en hij nog sneller en feller reageert. Wat uiterlijk betreft vinden we het echt een beauty. Voor iets meer dan 40 mille is ‘ie verkrijgbaar, maar reken voor dit model op 57 duizend euro. Zien wij jou er binnenkort in rijden?