De koning is dood. Leve de koning. Met de lancering van een reeks nichemodellen voert BMW een aantal naamswijzigingen door. De BMW 3-serie Coupé heet voortaan 4-serie Coupé. Naast dit model is er nu ook de Gran Coupé, voor diegene die waarde hecht aan twee extra deuren. Behalve de naam is er ook binnenin een hoop nieuws. De koplampen zijn – net als bij de Coupé – weer helemaal bij de tijd en in lijn met andere modellen uit het zuiden van Beieren. We reden ‘m in donkerblauwe kleur en dankzij de grote wielen maakt hij indruk. Trots prijkt op de achterzijde van de auto de typeaanduiding ‘435i’. Het gevoel van sportiviteit wordt versterkt door twee chromen uitlaatpijpjes, waardoor menig weggebruiker het wel laat om een stoplichtsprintje te beginnen.

Over het interieur kunnen we kort zijn, dit is zeer fraai. De afwerking is van een subliem niveau en bij het plaatsnemen word je als het ware opgenomen in de crèmekleurige zetels. Deze bieden voldoende zijdelingse steun tijdens een sportieve rit. Het stuurwiel pakt goed vast en is lekker dik. De stuurkolom is echter wat afgeslankt, waardoor het een klein beetje doet denken aan het stuurwiel uit verschillende modellen uit de jaren ’80. Retro op een positieve manier. Niet alleen BMW-rijders vinden prima de weg naar de juiste knoppen, dit geldt ook voor mensen die niet eerder met het merk in aanraking zijn geweest. Ze zijn namelijk op een logische wijze gestructureerd. Het idrive systeem vergt wel meer gewenning, maar in een weekend waren we hier ook aan gewend. Dankzij de twee extra deuren is de Gran Coupé een tandje praktischer, en in onze ogen doet dat maar weinig afbreuk aan het design.

Aan boord vinden we de bekende drieliter benzinemotor, gelukkig nog uitgerust met zes cilinders. Qua geluid blijft een zescilinder onoverwinnelijk, er kan geen enkele viercilinder tegenop. De motor is opnieuw onder handen genomen en daardoor een stuk moderner. Dat uit zich in een lager brandstofverbruik en een kortere acceleratietijd van nul naar honderd. Deze bedraagt nu vijfenhalve seconde, waardoor je ruim het grootste gedeelte van het Nederlandse wagenpark overtreft. De topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur. Volgens de fabriek zou de BMW 435i Gran Coupé elke 12,3 kilometer een liter Euro95 nodig hebben. In de praktijk klopt dat aardig, maar zal je ongeveer rond de 1 op 10 uitkomen. Geen grote ramp met de huidige brandstofprijzen van oktober 2014. Het belangrijkste aspect van de 4-serie is natuurlijk z’n rijgedrag.

Eenmaal plaatsgenomen en op de startknop gedrukt, laat de zescilinder zich tot leven wekken. Gelijk valt op dat het motorgeluid behoorlijk bescheiden is, zeker met een stationaire loop. Pas bij het kietelen van het gaspedaal horen we een duidelijke grom. Tijdens het rijden blijft het motorgeluid op de achtergrond, pas wanneer je voet volledig naar de bodem gaat, brult ‘ie het uit. Het sturen gaat zeer strak en met precisie, terwijl het onderstel een fijne balans is tussen sport en comfort. Er zijn drie modi te selecteren: eco pro, comfort of sport. In de meeste zuinige stand rolt de auto een eind door wanneer de voet van het gaspedaal gaat. De comfortstand is ideaal voor diegene die het liever rustig aan doet, terwijl de sportstand uiteraard geldt voor de sportieve rijders onder ons.

BMW heeft met de 4-serie Gran Coupé een fraai gelijnde sportcoupé gelanceerd, die de concurrentie moet aangaan met de inmiddels al wat verouderde Audi A5 of de exotische Volkswagen CC. Veel zal het merk uit München hier echter niet van te duchten hebben, gezien het feit dat er in vergelijkbare motorisering weinig mogelijk is bij de concurrentie. Bovendien zijn beide concurrenten aardig verouderd. De gloednieuwe BMW 4-serie Gran Coupé zal weer veel kopers aan zich weten te binden. Pas alleen op met het aanvinken van de optielijst, het testmodel kost inclusief alle opties 82 mille.