Soms vind je een auto ontzettend mooi, maar heb je nog wel wat bedenkingen bij het imago. Dat is het geval bij de BMW 6-serie coupé. Voor wie dat echter wat teveel van het goede is, kan tegenwoordig ook kiezen voor de 6-serie Gran Coupé. De koets is naar onze mening nog fraaier gestileerd dan eerder genoemde en simpelweg gewoon een stuk praktischer door twee extra deuren. Dat praktische gebruikersgemak is absoluut niet ten koste gegaan van de looks. Bij het design past een hoop emotie. Het ontwerp straalt kracht uit, vooral dankzij de imposante neus en het fraaie achterwerk. Alleen de M6 heeft dit nog beter voor elkaar. Wij deden het wat rustiger aan – in de BMW 640d met alsnog een prachtig vermogen van 313pk. Kan deze dieselcoupé ons hart stelen?

De 6-serie Gran Coupé is leverbaar in veel verschillende smaken. Drie benzinemotoren en één diesel staan er in de prijslijst. Petrolheads kunnen allereerst terecht in de 640i. Deze drieliter zescilinder (en dus geen vierliter, zoals de typeaanduiding doet vermoeden) levert een prima vermogen van 320pk. Met 5,4 seconden naar honderd ben je vast en zeker de snelste bij menig stoplicht. Een tree hoger staat de 650i. Deze potente krachtpatser heeft een achtcilinder met 450pk onder de motorkap liggen. Nog wat extra cijfers: in 4,6 seconden wordt honderd bereikt en bij 250 kilometer per uur grijpt de begrenzing snel in. Helemaal bovenaan de top staat de M6. Deze illustere atleet bezit een achtcilinder met een waanzinnige 560pk. In 4,2 seconden wordt de klus naar honderd geklaard en ook hier grijpt de begrenzing in bij 250 kilometer per uur. Terug naar het testmodel. Een drieliter zescilinder diesel doet dienst in deze Beier. Deze motor is zeker niet lafjes – ook hier duurt de sprint naar de driedubbele cijfers maar 5,4 seconden en is de top eveneens begrensd op de bekende 250 kilometer per uur.

Het interieur is rijkelijk overtrokken met weelde. Het leer overheerst en de afwerking is subliem. We hebben het zelden meegemaakt dat de bouwkwaliteit van een auto zo goed in elkaar steekt als in dit testmodel. Uiteraard hoor je daarom tijdens het rijden geen enkel rammeltje of kraakje. Uitgebreid is ook de luxe die er aanwezig is. We hadden het voorrecht om het meest luxe model te testen, met tal van veiligheidssystemen. Daaronder horen ondermeer adaptieve cruise control, lane keep assist en een night vision panel. Daarmee wordt rijden voor mensen die nachtblind zijn opeens een stuk aangenamer. Personen die langs de weg lopen worden geel gemarkeerd en deze zijn goed zichtbaar op het grote scherm in het middenconsole. Het belangrijkste onderdeel van de Bimmer is natuurlijk het rijden. Het onderstel is heerlijk strak. Datzelfde geldt voor het stuurgedrag. In een scherpe bocht voelt hij zich thuis, de koets zet zich in de bocht en weet er haarscherp uit te komen. Ga je echt tever, dan speelt de achterwielaandrijving op, maar dit wordt snel gecorrigeerd door de veiligheidssystemen.

Het gemiddelde verbruik van de BMW 640d zou 5,4 liter op honderd kilometer moeten bedragen. In de praktijk kom je daar wel wat bovenuit. Reken op 7 liter en je zit erg goed in de richting. Daarvoor is geen fluwelen rechtervoet nodig, want we hebben meerdere malen tijdens deze testcyclus het gas gevloerd. De auto nodigt echter niet zozeer uit tot een sportief rijgedrag. Veel beter is het om lekker te cruisen, al dan niet op een hoge snelheid. Het geluid dat doordringt tot in het interieur blijft zeer beperkt. De dieselbrom blijft tot de achtergrond verbannen. Voor precies een ton is er een 640d Gran Coupé. De reguliere Coupé is een paar duizend euro voordeliger. De testversie is volgestopt met luxe en komt op 144 duizend euro. Dan is de stap naar de M6, die 172.000 euro kost, opeens niet zo groot meer. De unieke karaktereigenschappen en het flamboyante uiterlijk, gecombineerd met een heerlijke aandrijflijn maken de 640d tot een zeer interessante optie. De enige ‘hobbel’ die genomen dient te worden, is z’n prijs.