In het F-segment is het voor veel kopers de gewoonte om het meest recente model te kiezen. De Audi A8 is inmiddels in basis al ruim vijf jaar oud, de Mercedes S-klasse is ook een jaar of drie op de markt, de BMW 7-serie is er echter nog maar een dik jaar. Eerder reden we met de 730d, de keuze van de meeste Nederlandse kopers. Nu is het de beurt aan het vlaggenschip; de BMW 750Li. Een 760Li is er (nog) niet, dus voorlopig rijden we hier in de meest presidentiele versie. Onder de motorkap vinden we een 4,4 liter achtcilinder met 450pk vermogen. Het koppel bedraagt een nietsontziende 650Nm. Oftewel: dit is écht de top, de crème de la crème.

Toen we de 730d testten, hebben we het gehad over het imposante uiterlijk. Bij de 750Li is dit niet anders, sterker nog, dankzij de extra lengte ziet het geheel er nog stoerder uit. De volwassen- en senior uitstraling die sommige auto’s in de topklasse hebben, ontbreekt hier gelukkig. Binnen is het een en al luxe wat de klok slaat. De geweldig zittende, brede stoelen hebben een ruitjesmotief en ontzettend veel comfort. Uiteraard is er een massagefunctie en zijn de stoelen op tal van mogelijkheden te verstellen. Dankzij de extra lengte kan je je stoel zover naar achteren zetten als je wilt, de achter passagiers komen nooit in het gedrang. Een échte chauffeur zou dat echter nooit doen, die gunt zijn hoogwaardigheidsbekleder immers een aangename rit. Het is een enorme waslijst, maar we proberen zoveel mogelijk opties die aanwezig zijn te benoemen.

Adaptieve cruise controle met lane keep assist, een elektrisch verstelbaar en verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming en stoelventilatie, een systeem dat een geurtje naar keuze in het interieur verspreidt, laser light (waardoor je in donkere omstandigheden ontzettend ver kunt kijken), night vision, schermen achterin voor de passagiers en tal van opties voor de achterbank. Zo is er een bankje waar je je voeten op kunt laten rusten zodat je in alle rust wordt vervoerd van A naar B. Je kunt er bijna languit liggen. CEO’s die ontzettend vaak en lang op de weg zijn zullen dit waarderen. Met een druk op de knop gaan de gordijntjes omhoog en ben je afgesloten voor pottenkijkers. Het dilemma voor de CEO blijft echter best lastig. De achtcilinder daagt uit om te rijden, tegelijkertijd vergt het werk uiterste concentratie en heb je nauwelijks tijd om dat te doen. In het weekend kan je de Bimmer wel van stal halen.

De 450pk vermogen merk je onmiddellijk. In een razendsnelle 4,5 seconden is de honderd bereikt en 250 kilometer per uur is de begrensde topsnelheid. Overduidelijk begrensd, want de Beier heeft veel meer potentieel. Een grote brandstoftank van 78 liter zorgt ervoor dat je zo’n 800 kilometer ver komt op één tank. Tijdens de testperiode hadden we geluk, de prijs voor één liter Euro 95 bedroeg in Luxemburg tijdens ons bezoek 1,06 euro. Voor net iets meer dan 80 euro hadden we dus weer een volle tank. Inmiddels zijn de brandstofprijzen weer flink stijgende. Terug naar de BMW. De prestaties en de presentatie laten er geen twijfel over bestaan, dit is een alleskunner. Je hebt altijd meer dan genoeg reserve. Sportief sturen is goed mogelijk, je voelt de 1890 kilo nauwelijks. In bochten is er geen sprake van overhellen. Dit sportieve karakter maakt de BMW 7-serie onderscheidend ten opzichte van concurrenten. De auto kost ruim 150 duizend euro, maar een basisversie is al voor 100k beschikbaar. We zeiden het al eerder; wellicht is dit de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander. Een hint: bekijk de foto’s aan het eind van de fotoreportage.