Elektrisch rijden raakt steeds meer geïntegreerd in ons land. Tesla was het eerste merk waarbij een hip design aan elektrisch rijden werd gekoppeld. BMW volgde niet veel later met de i8. In tegenstelling tot een Tesla is dit een plug-in hybride waarbij dus zowel op benzine als op stroom kan worden gereden. Met een brandstoftank van 42 liter kan je dus zeker 500 kilometer ver komen op enkel de verbrandingsmotor. De elektromotor vult dit nog wat aan. Een 1499cc metende driecilinder benzinemotor met 231pk doet dienst in de Beier en aangevuld met een elektromotor weet hij een sprint van nul tot honderd in 4,4 seconden te klaren. De topsnelheid ligt op een geweldige 250 kilometer per uur. In zekere zin is dit de auto van de toekomst. Op stroom alleen blijft de actieradius in de praktijk nog altijd beperkt, terwijl een combinatie van beide – waarbij een kleine motor de ondersteuning levert – het betere compromis lijkt.
Dat de BMW i8 een geweldige auto is, zie je overal aan terug. De reacties van de medeweggebruikers liegen er niet om. Het is een feest om rond te rijden in deze bolide. Overal zie je opgestoken duimen en vrolijke gezichten. In tegenstelling tot de ‘ouderwetse’ sportwagen heeft deze Duitser ook nog eens een groen imago. Alles lijkt te kloppen aan het ontwerp. Strakke, futuristische lijnen maken het geheel tot een lust voor het oog. De deuren gaan open door ze omhoog te duwen, waardoor het unieke design wordt versterkt. Binnenin herken je de lijnen van een typische BMW, maar ook hier lijkt het alsof je rechtstreeks in een auto stapt die zich nog in conceptfase bevindt. De lijnen op het stuur zijn gebogen en recht voor je neus is een scherm geplaatst waar alle rij-informatie te vinden is. De lijnen op het middenconsole zijn net even anders dan je gewend bent waardoor het bijzondere gevoel dat je vanaf het instappen hebt aanhoudt.
Een automatische transmissie is standaard in deze klasse – de BMW i8 vormt daar geen uitzondering op. De automaat doet razendsnel zijn werk en dankzij de driecilinder klinkt er ook nog eens een mooie toon op de achtergrond tijdens het accelereren. Hij is ontzettend snel en dankzij het relatief beperkte gewicht van minder dan anderhalve ton ook behoorlijk wendbaar. Het zwaartepunt ligt laag, waardoor de dynamiek wordt versterkt. Soms komt een laag zwaartepunt alleen de cw-waarde en daarmee het verbruik ten goede, maar in dit geval bevordert het dus ook de rijeigenschappen. Het verbruik is puur afhankelijk van de rijstijl, maar gemiddeld is 1 op 10 zeker mogelijk. Wanneer de rechtervoet nog voorzichtiger wordt getoucheerd, dan is een nog economischer score ook goed mogelijk.
Met de i8 heeft BMW een groot voorbeeld van innovatie gepresenteerd. Het heeft bewezen dat plug-in hybrides helemaal niet saai hoeven te zijn, en dat (half) elektrisch rijden helemaal niet perse een stoffig imago hoeft te hebben. Het is alleen jammer dat de auto voor het ‘gewone’ volk vrijwel onbereikbaar is. De prijs ligt op circa 140 duizend euro en is daarmee bepaald geen koopje. Als je kijkt naar de concurrentie dan is eigenlijk alleen de Tesla P85S een wederstrever te noemen. Maar daarvan is de actieradius veel beperkter. Bovendien is de i8 een stuk unieker, je komt ‘m nu eenmaal veel minder tegen op de Nederlandse wegen. Dat er maar twee echt bruikbare zitplaatsen zijn, neemt de toekomstige eigenaar vast voor lief.