Nooit eerder reden we met zoveel vermogen rond. Nooit eerder hebben we in zo’n dure auto gereden. Ook uniek is dat we een twaalfcilinder rijden. Het aantal superlatieven is ontelbaar. Al enig idee over welke auto we het hebben? Het gaat namelijk over het vlaggenschip van BMW. De absolute koning en heerser. De BMW M760Li. Luxer, sneller en groter dan dit wordt het niet. Maak kennis met de koning uit Beieren, de bombastische twaalfcilinder en de extreme hoeveelheid luxe aan boord.

Voor de onoplettende voorbijganger lijkt het een alledaagse wagen die voorbij schrijdt op de weg. Natuurlijk, de afmetingen zijn wat groter dan normaal, maar verder zijn er maar weinig uiterlijke kenmerken die doen vermoeden wat voor geweldenaar dit is. De achterzijde doet weinig twijfelen aan zijn potentie, daar prijkt de typeaanduiding ‘M760Li’, wat garant staat voor veel plezier. De voorzijde is een stuk bescheidener. Omdat de testauto in fraaie grijze kleur is uitgedost, trekt deze ook wat minder bekijks dan je zou vermoeden. Zoals eerder vermeld: hij is vrij onopvallend. Een stuk minder bescheiden gaat het er aan toe in het interieur. Hier is alles overgoten met luxe. De afwerking is werkelijk subliem. De stoelen zitten heerlijk en zijn op alle mogelijke manieren te verstellen. Achterin beschik je over extra beenruimte dankzij de verlengde uitvoering. Genoeg ruimte voor de directeur dus! Het is ook mogelijk om achterin te werken, met een druk op de knop zet je de achterstoel in de ligstand en klap je een tafeltje uit. Op die manier kan je heel gemakkelijk en comfortabel werken.

De krachtbron bestaat uit een twaalfcilinder met het fabuleuze vermogen van 610pk. De motorinhoud bedraagt maar liefst 6600 cc, een ongelofelijke grootte. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat flitst de BMW door de versnellingen. Al bij zeer lage toeren is er een riante hoeveelheid koppel en vermogen beschikbaar, waardoor je nooit de hunker naar meer zult hebben. Vanaf stilstand vertrekt de bombast regelmatig zelfs in de tweede versnelling. De cijfers spreken boekdelen: 3,7 seconden over een sprint naar honderd en een topsnelheid die begrensd is op 250 kilometer per uur. Met een speciale drivers performance package is dit optioneel op te schroeven naar 305 kilometer per uur, een ontzettend hoge snelheid. Daarvoor dient de bestuurder wel eerst een cursus te volgen, waarmee de bestuurder leert te rijden op dergelijke snelheden. Het overgrote deel van het wagenpark geef je in elk geval het nakijken. Wij hebben het zelf wat rustiger aan gedaan, maar opvallend is dat het in het interieur nog steeds erg rustig is bij hoge snelheden.

De auto moet concurreren met andere spelers in het F-segment. Met dit vermogen zijn er maar weinig tegenstrevers. We noemen bijvoorbeeld de Audi A8 PLUS en Mercedes S65 AMG, want verder heeft de Bimmer nauwelijks concurrentie. De prijs is wel een hele forse, maar dit wordt vooral veroorzaakt door de hoge CO2-boete die de overheid heeft ingesteld voor modellen die vervuilend zijn voor onze atmosfeer. In dit geval betekent dat een prijs van 305 duizend euro, voor bijna een ton bestaande uit een CO2-boete. Jammer dat de overheid het rijden in deze auto’s bijna onmogelijk maakt, terwijl we toch een gemiddeld verbruik scoren van 1 op 9, iets wat een Outlander (jarenlang 0% bijtelling) ook verbruikt op benzine. Wij kijken in het geval van de BMW M760Li in elk geval op een zeer geslaagde ervaring! We hopen ‘m nog een keer terug te zien op Nederlandse bodem, wellicht in betere (fiscale) tijden.