De filosofie achter de nieuwe BMW X1 is multidimensionaal. De terreincapaciteiten zijn op orde, het uiterlijk is die van een SUV, terwijl de focus vooral op utiliteit ligt. Heel anders dan bij de traditionele achterwielaandrijving ligt bij de nieuwe X1 het zwaartepunt vooral op praktische inzetbaarheid. Mede wegens de vierwielaandrijving is het label een vuurrode G. Een kniesoor die daar echter op let, want alleen de 16d komt in aanmerking voor 21 procent bijtelling. Bij alle andere motoren is daar geen sprake van. De Beier is uiterst geschikt voor wintersport, want niet alleen de vierwielaandrijving helpt mee op gladde wegen, maar de hoge zit en de comfortabele stoelen zorgen voor een voortreffelijk vervoer naar de sneeuw.

Pas wanneer je echt de grens opzoekt, denk je even het contact en de grip met het wegdek kwijt te zijn. Maar geen zorgen, de veiligheidssystemen corrigeren baldadig gedrag dermate goed, dat je met de systemen ingeschakeld nauwelijks een misstap kunt begaan. Door het goede uitzicht over weg kan je bovendien anticiperen op het andere wegverkeer. Voor een wedstrijdje zuinig rijden is de auto niet echt geschikt, want het gemiddelde verbruik ligt om en nabij de 7 liter per honderd kilometer. Pas wanneer je het echt rustig aandoet, is een net wat gunstiger score realiseerbaar. Naast de voorpassagier en bestuurder, zitten ook de achterpassagiers heel behoorlijk. Er is een uitklapbaar tafeltje voor hen beschikbaar, waar een kleine laptop of tablet op kan worden gezet. Tot slot; de bagageruimte bedraagt 505 liter en dat is bovengemiddeld in dit segment.

De tweeliter diesel is de op één na krachtigste motor van de diesels. We kennen deze motorenreeks uit bijvoorbeeld de nieuwe 1-serie. Het start allemaal met de 16d die 116pk aan vermogen heeft. Hiervoor hoeft als enige slechts 21 procent te worden bijgeteld. Een stapje verder staat de 18d. Die heeft 150pk. Een prima middenmotor dus. Moet het allemaal wat meer zijn, dan kom je uit bij de 20d die wij hebben getest. Met 190pk kom je echt bijna niets meer tekort. In circa zeven en halve seconde ben je op de honderd gesprint en uiteindelijk haal je zelfs 220 kilometer per uur. Ook dat is netjes in deze categorie. De topdiesel heeft 231pk en dat is meer dan voldoende. In 6,6 seconden schiet de naald in de driedubbele cijfers. De topsnelheid bedraagt een verbluffende 235 kilometer per uur. Volgens de fabriek zou met deze motor alsnog 5 liter op 100 kilometer moeten kunnen worden gehaald.

De balans van het onderstel is goed. Oneffenheden worden waar mogelijk gedecimeerd, terwijl een potje ruig sturen ook mogelijk is. Toch mis je wel de achterwielaandrijving, wetende dat de filosofie van deze Beier een andere is. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in het interieur. Toegegeven: de afwerking is van een hoogstaande kwaliteit en dat geldt ook voor de gebruikte materialen. Toch zijn er zaken die opvallen. Zo zijn veel elementen afkomstig van de 2-serie. Daarmee is het ontwerp eigentijds en modern, maar heeft het dashboard toch een andere uitstraling dan bijvoorbeeld de nieuwe 3-serie. Natuurlijk is het niet iets wat stoort, maar het viel ons wel op. In combinatie met de zijdezachte automaat is deze auto gewoon heerlijk om te rijden, zeker voor de wat langere afstanden. Een boswachter zal de vierwielaandrijving waarderen, maar dat geldt ook voor de fervente wintersporter. Concluderend kan worden gesteld dat de Duitser voldoet aan de functie-eisen die een potentiele koper heeft. Wat dat betreft kan het contract snel gesloten worden.

Benieuwd naar de BMW X1 Private Lease? Check de link.