Chevrolet heeft het nodige aan de Captiva veranderd, zodat het model weer even mee kan op de markt. Vooral de voorzijde is aangepakt en heeft een pompeuze indruk gekregen. Daarnaast ziet het er ook gewoon stoer uit. Aan de achterzijde zijn alleen de lampen ietwat veranderd en komt het geheel verder herkenbaar over. De versie die wij reden was voorzien van zeven zitplaatsen en daarom ideaal voor grote gezinnen. In de buurt woont een bezitter van een Captiva met benzinemotor (eveneens wit van kleur), zodat we goed konden vergelijken en de ervaringen uitwisselen.

Wie verwacht dat het interieur van de Captiva erg goedkoop in elkaar zit, komt bedrogen uit. De materialen zien er best goed uit en de meeste knoppen zijn logisch gepositioneerd. Toch komt het navigatiesysteem ietwat rommelig over. Dat is vooral te wijten aan het feit dat er een heleboel informatie wordt weergegeven, en de klimaatregeling – waarvan de knoppen een stuk lager zitten- via dit systeem worden geregeld. Verder is de ergonomie en de uitrusting dik en orde. De lederen stoelen zitten goed en zijn optioneel verwarmbaar. De ruimte rondom is ook prima, voor passagiers op de voorstoel en eerste achterbank is het goed toeven. Achterin zijn er nog twee losse stoelen beschikbaar, qua hoofdruimte kunnen volwassenen van gemiddelde lengte daar net aan zitten, qua beenruimte houdt het niet over.
De dieselmotor heeft een inhoud van 2200cc en daarmee gaat Chevrolet niet mee in de trend van downsizing. De motor levert een vermogen van 184pk en dat is behoorlijk netjes. Acceleratie van nul naar honderd duurt dan ook niet meer dan 9,6 seconden en de top ligt precies op tweehonderd kilometer per uur. De handgeschakeld zesbak schakelt niet altijd even makkelijk en is soms wat stroef. Bij lage toeren gaat de motor ‘bokken’, maar zodra je boven de 1.500 toeren komt is er niet aan de hand. Het is vooral heerlijk om met deze auto een kilometertje of 120 op de snelweg te rijden. De auto voelt stabiel aan en het weggedrag is uitstekend. Wel is de vering ietwat straf en voel je veel oneffenheden in de weg.
Met een Captiva onderscheid je je duidelijk van de rest. De auto is nog maar weinig te zien op de weg. En toch stuurt ‘ie fijn, is het weggedrag goed en het verbruik valt met acht liter per honderd kilometer binnen de perken. Dat laatste valt vooral mee als je bedenkt dat de afmetingen toch behoorlijk fors zijn. Dankzij die afmetingen is het goed te doen om zeven personen mee te nemen, zelfs kleine volwassenen kunnen aangenaam op de derde zitrij vertoeven. Hoewel de ergonomie niet altijd even goed is en je soms wat piepjes en kraakjes hoort, is de Captiva met een vanafprijs van 39 mille gewoon een interessante optie voor de onderscheidende consument.
Test Chevrolet Captiva 2.2D
Technische specificaties Chevrolet Captiva 2.2D:
Cilinders 4, in lijn
Kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud 2231 cc
Max. vermogen 135 kW (184 pk)
Max. koppel 400 Nm
Acceleratie 0-100: 9,6 seconden
Topsnelheid: 200 kilometer per uur
Verbruik: 6,6 liter op 100 km
Testverbruik: 8,2 liter op 100 km