Het idee oogste veel lof: een elektrisch aangedreven auto met een range extender. Wel de lusten, maar niet de lasten. Samengeknepen billen zijn niet meer nodig, als de elektrische stroom op is, schakelt de motor over op benzine. Een ideale match, want dankzij deze innovatie hoeft er fiscaal nul procent te worden bijgeteld. Daarnaast profiteren de Ampera en Volt van een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Eerstgenoemde onderworpen we reeds aan een test, het is nu de beurt aan zijn broertje om zijn nut te bewijzen. Het jaargetijde is namelijk van belang in deze, winterse omstandigheden zouden de actieradius van de accu immers doen beperken.

Een elektrische auto is -met uitzondering van de Fisker Karma- altijd zeer duidelijk te herkennen door een extravagant uiterlijk. Bij de Volt is het niet anders. De bijzonder getekende lijnen en het hoge achterwerk ogen excentriek. De voorzijde is minder speels vormgegeven en kan mij persoonlijk ook wat minder bekoren. Eenmaal achter het stuur plaatsgenomen is ook de cockpit een bijzondere gewaarwording. Een grote knoppenbrij komt je tegemoet. Elk knopje is met een lichte aanraking te bedienen. Het grote witte vlak op het midden van het dashboard doet dan ook wat bevreemdend over. De bediening is echter eenvoudig en gaat op de tast.

Wie denkt dat er met gemak een heel gezin meegaat in de Volt, komt bedrogen uit. De achterbank bestaat uit twee losse lederen stoelen, die overigens wel erg goed zitten. Volwassenen komen aan hoofd- en beenruimte niet zoveel tekort, maar bij een lengte boven de 1,85 meter is het ruimte wat minder en wordt het behelpen. Zodra de 310 liter grote bagageruimte is gevuld, kan de reis beginnen. Een druk op de knop zorgt voor een auditief signaal dat aangeeft dat een vertrek mogelijk is. Onmiddelijk valt op hoe geruisloos de Volt uit de startblokken vertrekt. Het is zeer stil aan boord. Datzelfde geldt voor de voetgangers en fietsers, zij horen de Chevrolet nauwelijks aankomen, hetgeen voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

De actieradius van het accupakket zou theoretisch in de zomer tachtig kilometer kunnen halen. Bij het opstarten van de Volt bij een graad of 8 staat de actieradius echter op slechts 44 kilometer. Tijdens het rijden blijkt het dat een fluwelen rechtervoet nodig is om dat te bereiken. Uit een praktijktest met temperaturen rond de 6 graden blijkt dat de actieradius slechts 30 kilometer is. Reken daarbij op twee euro aan energiekosten per elektrische tankbeurt en je komt op een euro per 15 kilometer. Dergelijke kosten zijn tegenwoordig ook met een zeer zuinige diesel te behalen. Bovendien hoef je daarbij niet eerst 4,5 uur te wachten voordat de actieradius volledig is gevuld.

Het is echter niet volledig kommer en kwel wat de klok slaat. Over een afstand van 200 kilometer scoorden we bij veelvuldig gebruik van het accupakket een gemiddeld verbruik van 0,9 liter benzine per honderd kilometer. Historisch weinig, maar tegelijkertijd moet worden beseft dat de stroom zorgt voor CO2-uitstoot. Compleet klimaatneutraal is het daarom zeker niet noemen. Het rijden gaat verder prima. Het gaat geruisloos en dat komt tengoede van het reisgenot. Verder is de gasrespons direct en het accelereren van stilstand tot vijftig kilometer per uur gaat uitermate vlot. Hierbij is zelfs wielspin mogelijk vanwege de grote hoeveelheid koppel. Het boekje gaat uit van een sprint tot de honderd in negen seconden en een top van 160 kilometer per uur.

De Chevrolet Volt is de ideale auto voor de liefhebber van een combinatie van groen rijden, zonder daarbij veel concessies te hoeven doen op uiterlijk of luxe. Tegelijkertijd zijn de fiscale voordelen zoals nul procent bijtelling en een vrijstelling van de motorijtuigenbelasting uitermate aantrekkelijk. Mede daardoor zal het elektrische duo qua verkopen een succes blijken te zijn. Jammer dat de accu circa vijf maanden in het jaar maar dertig tot veertig kilometer meegaat. Wanneer je echter op een dergelijke afstand van het werk woont, vormt dit geen probleem. Mits je natuurlijk de mogelijkheid hebt om op het werkadres in te pluggen. De aanschafprijs is overigens nog vrij fors, de Volt is er vanaf ongeveer vierenveertig duizend euro.