Test Citroën C3 Aircross PureTech 110

Afbeelding 1 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 2 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 3 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 4 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 5 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 6 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 7 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 8 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 9 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 10 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 11 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110
Afbeelding 12 - Test Citroën C3 Aircross PureTech 110

De vraag naar SUV’s in Nederland groeit enorm dus is het niet geheel verrassend dat iedere autofabrikant een gehele range aan SUV-achtige modellen op de markt brengt. Vooral het aanbod aan B-segment SUV’s in autoland stroomt over. Denk aan een Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008, Hyundai KONA en een Ford Ecosport, het is slechts een kleine opsomming van modellen die met elkaar concurreren in dit druk bevochten segment. Ook Citroën doet een duit in het zakje als het gaat om een mini SUV’s. Met de Citroën C3 Aircross biedt het Franse merk een frivool alternatief. Met een uitgesproken ontwerp gaat Citroën geheel op eigen wijze de strijd aan. Hoog tijd voor Autoverhaal om de Citroën C3 Aircross te testen!

Qua looks en vormgeving is Citroën weer helemaal terug waar het ooit was met de C3 Aircross als gevolg. We kennen Citroën natuurlijk als het originele en uitgesproken merk en na de C4 Cactus en de C3 lijkt deze Aircross opnieuw van dezelfde hand gekomen. Goed nieuws natuurlijk, want om mee te kunnen doen moet je je als merk en model kunnen onderscheiden. Met een hoog opgezet front oogt de Citroën van voren behoorlijk groot en vooral heel stoer. Ook de vierkanten lichtunits en grille dragen bij aan het stoere uiterlijk. Aan de zijkant missen we de karakteristieke Airbumps zoals op de Cactus van voorheen en de huidige C3. De achterkant is met zijn plastic bumpers minstens zo stoer en SUV-achtig als de voorkant. En zoals het een echte SUV betaamt beschikt ook de C3 Aircross over wat extra plastic rondom de wielkasten. De Citroën is in vergelijking tot sommige van zijn ietwat saaie concurrenten toch echt wel een goed ogend alternatief.

Voor diegenen die een standaard C3 Aircross nog niet origineel genoeg vinden biedt Citroën talloze mogelijkheden aan om de auto te personaliseren. Met liefst 90 verschillende combinaties op het gebied van carrosseriekleur, dakkleur en vitrages kun je de auto helemaal naar eigen wens samenstellen. Bovendien valt in het interieur met op zijn minst vier verschillende ‘ambiances’ genoeg te kiezen. Wat verder opvalt in het interieur is de ruimte, zeker een pluspunt van de Citroën. De binnenruimte en de meer dan goed zittende stoelen zorgen voor een aangename rit. Dat de C3 Aircross veel binnenruimte biedt merken we opnieuw als we plaatsnemen op de achterbank. Zelfs met drie volwassenen op de tweede zitrij is een ritje Amsterdam – Zwolle niet onoverkomelijk. Nog meer binnenruimte treffen we aan in de kofferbak. De 410 liter bagageruimte, bovendien in uitvoering Shine zelfs uitbreidbaar met nog eens 110 liter, zorgt voor een hoge score als het gaat om gebruiksgemak.

Waar de meeste SUV’s de nare eigenschap hebben om wat over te hellen in bochten gaat de Citroën C3 Aircross erg aangenaam de hoek om. Dat aangename rijgedrag komt voornamelijk door het, voor Citroën enigszins stevige onderstel. Aan de andere kant zorgt datzelfde onderstel voor een hobbelig effect bij korte oneffenheden, iets wat we van Citroën toch niet gewend zijn. De testauto waar wij mee op pad zijn is uitgerust met de 110 PK sterke 1.2 benzinemotor. De driecilinder van het PSA concern is sterk genoeg om goed mee te komen in het verkeer en is bovendien behoorlijk zuinig met een gemiddeld testverbruik van 1 op 14 als resultaat. Als alternatief biedt Citroën twee benzinemotoren met respectievelijk 82 en 130 PK. Dieselen kan ook, Citroën levert twee varianten, een 100 PK sterke diesel en een variant met 110 PK. Een automaat, in de vorm van een 6-traps versnellingsbak met koppelomvormer, is alleen verkrijgbaar in combinatie met de 110 PK sterke benzinemotor.

Citroën levert de C3 Aircross in drie verschillende uitrustingsniveaus: Live, Feel en Shine. Voor een bedrag van €19.990,- wisselt de goedkoopste variant, Live, van eigenaar. Standaard levert Citroën de C3 Aircross met onder andere radio met Bluetooth voorbereiding, rijbaanassistent en cruise control. Vanaf €21.790,- rolt de Aircross met uitrustingsniveau Feel van de band. In dat geval krijg je airconditioning, een 7” touchscreen en LED dagrijverlichting standaard aangeleverd. Onze testauto is uitgerust op niveau Shine met standaard 17” lichtmetalen wielen, navigatie en automatische airco. Met opties als een enorm en prachtig panoramadak en een head up display komt de prijs van de testauto uit op €29.000 en een beetje.

Citroën biedt met de C3 Aircross een origineel alternatief zijn klasse. Met zeer veel mogelijkheden tot personalisatie kan de consument helemaal los gaan en de auto eigen maken. Waar de C3 Aircross in uitblinkt is binnenruimte en gebruiksgemak. Wie een stoere en goed rijdende mini SUV overweegt moet echt eens gaan proefrijden in deze frisse en frivole voiture!

 


+Pluspunten
Stoere SUV
Binnenruimte
Prima rijeigenschappen
-Minpunten
Straf onderstel