Rechtoe, rechtaan. Daarmee is de filosofie van het Roemeense merk Dacia het best te omschrijven. Het bouwen van eenvoudige budgetauto’s was voorheen vooral de specialiteit van merken als Skoda en later de Japanse merken. Deze hebben zich echter allen wat hoger in de markt gepositioneerd. Ook van Dacia kan niet meer gezegd worden dat ze hele sobere auto’s bouwen. De prijs is echter wel bescheiden gebleven. Voor een nieuwe Logan MCV – kaal uitgevoerd, dus in Roemeense termen is dat echt kaal – betaal je net wat meer dan tien mille. En dat voor een auto die zich qua ruimte bijna kan meten met stationwagens uit het C-segment.
De Logan MCV heeft een vrij sober maar zakelijk interieur. Ondanks zijn komaf de vrees van ontbering vooral onterecht. Er is airco, cruise controle en navigatie aanwezig. Om met dat laatste te beginnen, de Roemeen heeft een voortreffelijk werkend systeem dat uitblinkt door zijn eenvoud. Veel andere automerken kunnen hier nog wat van leren. De navigatie wijst goed en duidelijk de weg en in mum van tijd is er een adres ingevoerd. Dankzij de cruise controle is een langere rit ook geen probleem, de stoelen zitten prima. Achterin is er ruimte voor drie kinderen of jonge volwassenen. De been- en hoofdruimte is voldoende te noemen. Voor een vakantie heeft hij genoeg ruimte aan boord, de bagageinhoud bedraagt 573 liter. Ter vergelijking, een Golf Station heeft maar dertig liter meer om te verstouwen.
Zijn er dan ook kritiekpunten? Jazeker, de Logan heeft een matige afwerking. Over het algemeen is het weinig storend, maar het vrij dunne stuurwiel lag bij ons niet altijd even lekker in de hand. Daarnaast schakelt de versnellingspook soms wat hakerig. Deze is in basis nog afkomst van Renault-modellen begin deze eeuw. Wat veel moderner is, is de motor. De TCe 90 is een bijdetijds stukje techniek dat zorgt voor een heerlijke souplesse. De motor is alert, ook bij lage toeren. Daarnaast is ‘ie vlot, in 11,1 seconden wordt honderd bereikt. De topsnelheid ligt op een irrelevante 175 kilometer per uur. Vooral dankzij het bescheiden gewicht van circa duizend kilo voelt de Roemeen vlot aan. De schone techniek heeft als bijkomstig voordeel dat er maar weinig milieuboete hoeft te worden betaald aan vadertje staat.
Qua rijgedrag hoef je niet zoveel te verwachten van de Dacia Logan MCV. Hij doet z’n werk en staat zijn mannetje, maar spectaculair zal het niet worden. Het onderstel is op korte drempels nogal hard te noemen. Op de snelweg is de bodemgroep vergevingsgezinder. Het stuurgedrag is vrij week, hoewel dit ook kan komen door de geringe grip van de handen op het dunne stuurwiel. Eigenlijk hebben we in de testperiode maar weinig aan te merken. Echt grote missers zijn er niet, want de matige afwerking en het aanwezig geluid bij snelheden die op de autosnelweg worden gehaald zijn slechts kleine nadelen. Het verbruik blijft binnen de perken met in de praktijk 6,5 liter per 100 kilometer. Echt onderscheidend is de Dacia Logan MCV in de prijs. Vanaf 11.590 euro staat hij op de oprit, het testmodel kost 15 mille. Met deze prijzen wordt de Roemeen zelfs een alternatief voor de occasionshopper.