Het eerste waar je op een zonovergoten dag naar verlangt is een cabrio, maar welke kies je dan? In autoland zijn er tal van mogelijkheden. Je kunt natuurlijk kiezen voor de duurdere varianten, waarbij je vaak getrakteerd wordt op een zescilinder en een fantastisch design. Toch is dat lang niet voor iedereen weggelegd. Er zijn ook veel mensen die in de markt zijn voor een voordeliger model. De keuze wordt dan een stuk beperkter. Mini Cabrio, Mazda MX5, het zijn bekende modellen die te boek staan als de voordeligste cabrio’s. Op het gebied van semi-cabrio’s valt er ook een hoop te kiezen. Wij kozen voor de DS 3 Cabrio. Om met de deur in huis te vallen; dit model oogt compact, stoer en pittig.

Kies je voor het nieuwe merk DS dan is één ding zeker. Je kiest dan voor een auto die qua ontwerp helemaal bij de tijd is. Er zijn veel opties aanwezig: van adaptieve bochtenverlichting tot een DAB+ radio. De veeleisende consument vraagt dit soort opties en ziet het bijna als vanzelfsprekend. De DS 3 kenmerkt zich door een stoere grille en uitgeklopte wielkasten met mooie en sportieve velgen. Verder ontbreekt het ook niet aan chroom elementen. Verlichting is allemaal LED, iets wat je anno 2016 verwacht. De DS 3 cabrio moet het opnemen tegen onder andere de Smart Cabrio en de Fiat 500 cabrio. De DS is een semi cabrio wat betekent dat de dakstijlen op hun plaats blijven bij het openen van het stoffen schuifdak, dit geldt overigens ook voor zijn Italiaanse tegenhanger.

Na het genieten van het prachtige Franse design wordt het tijd om deze auto vanbinnen te bekijken, meteen wordt duidelijk dat je lengte het comfort bepaald. Stel je de bestuurdersstoel af op je beenlengte, dan kom je erachter dat je armen eigenlijk veel te kort zijn. Ga je echter dichter op stuur zitten dan knellen je knieën het stuur vast. Maar heb je eenmaal een comfortabele houding gevonden dan zitten de stoelen zeker niet verkeerd. Het interieur van de DS 3 cabrio is prachtig vormgegeven. De afwerking is gedaan met leer en meerdere kunststoffen in passende kleuren. Het samenspel van deze materialen maakt het interieur stijlvol en overzichtelijk. Zoeken naar het juiste knopje is bij de DS niet nodig want alles zit waar je het verwacht.

En dan kan het feest beginnen. Naar onze gewoonte leggen we de sleutel in een vakje en na een druk op de startknop… euh, die ontbreekt! Dan toch maar ouderwets de sleutel omdraaien en vervolgens begint de 1.2 benzinemotor rustig te draaien. Ondanks de driecilinder is de motor heerlijk stil al begint de uitlaat toch een wat grilliger geluid te maken nadat je een aantal kilometers hebt afgelegd, maar stiekem is dat natuurlijk gewoon gaaf. Omdat het mooi weer is, doen we de schuifdak meteen open en het valt op hoe rustig het in de auto blijft, ook wanneer je de 80 kilometer per uur overschrijdt.

De motor die wij rijden levert een nette 130 pk aan vermogen op, en dat is voldoende om de kleine hatchback vlot van zijn plaats te krijgen. Ga je het vermogen van de auto aanspreken, dan wordt de driecilinderroffel meteen hoorbaar. De driecilinder is ten gunste van het verbruik, want dit komt uit op gemiddeld 4,5l/100km. De topsnelheid van de DS 3 is 200km/u maar omdat het open dak in de zomer meer plezier geeft dan snelheid kies je toch onbewust vaker voor het vermijden van autosnelwegen. Het comfortabele onderstel laat zich dan ook van zijn beste kant zien: oneffenheden worden netjes weggewerkt.

Qua prijs doet de Fransman het goed, deze ligt op ongeveer €22.190. In combinatie met het lage brandstofverbruik en de belastingkosten is dit een auto die anno 2016 op alle gebieden hoog scoort. Als we dit allemaal op een rij zetten wordt het wel snel duidelijk dat er in principe maar weinig verschillen zijn met zijn voorganger, de Citroen DS3 Cabrio. De vraag rijst daarom: wat maakt deze auto écht een DS? We hopen dat zijn opvolger dit verschil beter duidelijk gaat maken.